تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آبان 1395
ظهور آهسته نوآوری ها برای درمان کم خونی با استفاده از ویرایش ژن

  ظهور آهسته نوآوری ها برای درمان کم خونی با استفاده از ویرایش ژن

توانایی ویرایش دقیق DNA از طریق تکنولوژی CRISPR یکی از بزرگ ترین پیشرفت ها در زمینه زیست شناسی محسوب می شود. مطالعه ای جدید نشان داده است که ترمیم موتاسیون های ژنتیکی در سلول های خونی انسانی می تواند گام مهمی در درمان بیماری های خونی مانند کم خونی داسی شکل باشد که بسیار شایع و ناتوان کننده هستند و هزینه های درمانی زیادی نیز روی دست بیماران می گذارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، کم خونی داسی شکل در نتیجه موتاسیون در ژنی می باشد که هموگلوبین را کد می کند. این موتاسیون نه تنها عملکرد پروتئین ها را مختل می کند بلکه موجب تغییر شکل سلول ها و تجمع آن ها می شود. این کلامپ ها یا تجمعات سلولی عروق خونی را بلوک کرده و اثرات مخربی دارد. تزریق خون می تواند در این زمینه کمک کننده باشد اما در نهایت آهن اضافی مربوط به این سلول ها می تواند آسیب های شدیدی را وارد کرد و درمان طولانی مدت نیز هزینه میلیون دلاری روی دست بیمار می گذارد.

اما در مطالعه ای جدید محققین در دانشگاه برکلی دست به ابتکارهای جدیدی زده اند تا از CRISPRدرمانی برای کم خونی داسی شکل استفاده کنند. در مقاله ای که آن ها منتشر کرده اند، استراتژی پایه آن ها خالص سازی سلول های خونی نابالغ(قبل از از دست دادن هسته)، تصحیح موتاسیون با استفاده از سیستم CRISPR و پیوند مجدد سلول ها به گیرنده ها بوده است که در این مطالعه از موش استفاده شده بود. آن ها توانستند با استفاده از این تکنولوژی موتاسیون ژنی هدف را در حدود 10 درصد سلول ها با موفقیت تیمار کنند. شاید این میزان، مقدار زیادی نباشد اما برای این که بتواند شرایط بیماران را در بالین بهبود ببخشد کافی است. این محققین امیدوارند که بزودی مطالعات بالینی و انسانی را در این زمینه آغاز کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه