تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 خرداد 1396
آرایه ای شیمیایی برای استخراج سلول های بدخیم و هدایت دقیق تر درمان های سرطانی

  آرایه ای شیمیایی برای استخراج سلول های بدخیم و هدایت دقیق تر درمان های سرطانی

ملانوما سرطانی است که پس از متاستاز و پراکنش در سراسر بدن، بسیار صعب العلاج است. محققین دانشگاه ایلینویز از علم شیمی برای یافتن سلول های بدخیم و کشنده درون تومورهای ملانومایی که دلیل اصلی پتانسیل متاستازی آن ها هستند استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با کشف سلول های متاستازی شبه بنیادی، می توان آن ها را کشت داده و برای پاسخ دهی شان به طیف وسیعی از داروهای ضد سرطانی غربالگری کرد و حتی درمانی اختصاصی را برای بیماران با توجه به سلول هایشان تعریف کرد.

بزرگ ترین مشکل در سرطان ها متاستاز است که دلیل اصلی آن را سلول های شبه بنیادی می دانند. مشکلی که وجود دارد این است که زمانی که این سلول ها را از تومورها استخراج می کنند، آن ها مشخصه های بنیادینگی شان را از دست می دهند. اما محققین دانشگاه ایلینویز از علم شیمی برای ایجاد سطوح طراح شده استفاده کرده اند که موجب می شود سلول ها مجددا به حالت بنیادینه بازبرنامه ریزی شوند. آن ها روی پروتئین های موجود در محیط توموری بدن فوکوس کردند و 12 قطعه پروتئینی که به سطح سلول های سرطانی متصل می شوند را برداسته و آن ها را با هم مخلوط و کمپلکس کردند و توانستند 78 ترکیب مختف را ایجاد کنند و از آن ها برای بازسازی محیط شیمیایی پیچیده بدن استفاده کنند.

این محققین آرایه ای از ترکیبات شیمیایی را روی اسلایدهای شیشه ای ایجاد کردند و سلول های ملانومای موشی را روی آن کشت دادند تا ببینند چه ترکیبی موجب شروع رفتن سلول ها به مرحله متاستازی می شود. ظروف پلاستیکی پوشیده شده با این ترکیبات پپتیدی می تواند سلول های بیمار را گرفته، آن ها را مجددا در یک مرحله شبه بنیادی فعال کنند. می توان از این سلول ها برای غربالگری داروها استفاده کرد. این راهی موثر برای تولید سلول های متاستازی شبه بنیادی برای ایجاد مدل های خاص بیمار در طب خصوصی است. غربالگری داروها برای هدف قرار دادن اختصاصی سلول های شبه بنیادی، بسیار مهم است زیرا آن ها ممکن نیست به داروهای مشابه ای که خود تومور را هدف قرار می دهند پاسخ دهند. این تکنیک آرایه ای برای یافتن سلول های سرطانی شبه بنیادی می تواند در مورد بسیاری از سرطان ها موفق باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه