تاریخ انتشار: دوشنبه 12 تیر 1396
شناسایی مکانیسم دقیق پشت پرده تکوین طناب نخاعی

  شناسایی مکانیسم دقیق پشت پرده تکوین طناب نخاعی

محققین دریافته اند که چگونه سلول های عصبی در طناب نخاعی طی تکوین اولیه جنینی با الگوهای خاص سازماندهی می شوند. این یافته می تواند دیدگاه های جدیدی را در زمینه طب بازساختی ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، همگام با رشد جنین، برای این که تکوین موجود به صورت دقیق و حساب شده صورت گیرد، انواع سلول های خاص باید در زمان لازم در مکان درستی قرار گیرند تا اندام ها شکل گیرند. این بویژه در مور طناب نخاعی که جایگیری سلول های عصبی در آن بسیار مهم است، حائز اهمیت است، زیرا نحوه الگوبندی و ارتباط این نورون ها و جایگاهی که آن ها در آن قرار می گیرند می تواند روی برهمکنش آن ها با سلول های پیرامونی از جمله سلول های عضلانی تاثیر گذار باشد. اما تاکنون مکانیسم های دخیل در سازماندهی سلول های عصبی در طناب نخاعی به خوبی شناخته نشده است.

در مطالعه ای جدید محققین در انستیتو پلی تکنیک لوزان نشان داده اند که برای تعیین سرنوشت سلول های عصبی در جنین های موش در حال تکوین، دو سیگنال مختلف از دو سمت مخالف نخاع لازم است تا جایگاه و موقعیت این نورون ها را مشخص کند. بر مبنای این سیگنال ها آن ها به سلول عصبی مورد نیاز برای آن منطقه تبدیل می شوند. این مطالعه نشان داده است که مقدار این دو سیگنال که از بخش پشتی و کناری نخاع صادر می شوند روی فعالیت ژنی سلول های عصبی در حال تکوین اثر می گذارد. بر مبنای این فعالیت ژنی در مراحل اولیه تکوین، سلول ها به سلول عصبی مورد نیاز برای آن جایگاه نخاعی تبدیل می شوند. شناسایی این سیگنال ها و دانستن تاثیر جایگاه سلول های عصبی و سیگنالی که دریافت می کنند، می تواند به استفاده از سلول های بنیادی در رویکردهایی مانند مهندسی بافت و طب بازساختی مهم باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه