تاریخ انتشار: یکشنبه 22 مرداد 1396
ایمپلنت کردن مغزی سلول های بنیادی می تواند پیری را آهسته کند و بر طول عمر بیافزاید

  ایمپلنت کردن مغزی سلول های بنیادی می تواند پیری را آهسته کند و بر طول عمر بیافزاید

محققین با ایمپلنت کردن سلول های بنیادی به مغز جانوران فرایند پیری را آهسته کرده اند و امیدواری ها را برای ایجاد استراتژی های جدید مبارزه کننده با بیماری های مربوط به پیری افزایش داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین کالج پزشکی آلبرت انیشتین نشان داده اند که ایمپلمنت های سلول های بنیادی موجب تولید نورون های تازه در مغز می شود و بدین ترتیب فرایندی پیری را در موش های پیر آهسته می می کند و موجب می شود که آن ها مدت زمان بیشتری را از نظر فیزیکی و ذهنی سالم بمانند. این امر موجب شده است که موش های تیمار شده با سلول های بنیادی در مقایسه با موش های کنترل، 10 تا 15 درصد بیشتر عمر می کنند.

در این مطالعه آن ها توضیح داده اند که فرایند پیری در سراسر بدن بوسیله سلول های بنیادی کنترل می شود که در ناحیه هیپوتالاموس مغز قرار دارند و بعد از میانسالی رفته رفته رو به کاهش می نهند. دکتر Cai و همکارانش توانسته اند سلول های بنیادی عصبی را در آزمایشگاه تولید کنند که قابل پیوند شدن به مغز هستند. در بخش اول مطالعات، Cai و همکارانش برای تست این مطلب که کاهش در سلول های بنیادی دلیل پیری است و خود معلول فرایند پیری نیست، محققین سمی را به مغز موش ها تزریق کردند که موجب از بین رفتن 70 درصد سلول های بنیادی عصبی در آن ها شد. نتیجه حاصله بسیار شدید بود. ظرف چند ماه موش به صورت بسیار غیر طبیعی و سریع شروع به پیر شدن کرد و در تست های رفتاری، استقامت، هماهنگی و توانایی تشخیص اشیاء چندان موفق نبود. زمانی که محققین به موش های پیر شده سلول های بنیادی عصبی تزریق کردند، این موش ها در مقایسه با موش های کنترل بیشتر رشد کردند و همان طور که گفته شد طول عمرشان ده تا 15 درصد بیشتر شد. اگر بخواهیم نتایج حاصله از این مطالعه را به انسان بسط دهیم می توانیم بگوییم با تزریق این سلول های بنیادی یک انسان 80 ساله می تواند تا 92 سال عمر کند. به نظر می رسد که میکروRNAهای آزاد شده از این سلول های بنیادی عصبی دارای اثرات ضد پیری است. در حالت طبیعی این میکروRNAها از سلول های بنیادی در ناحیه هیپوتالاموس آزاد شده و از طریق جریان خون به مغز و طناب نخاعی می رسند و اثرات ضد پیری خود را با روشن کردن ژن های ضد پیری بر جای می گذارند. شناسایی این که مغز چگونه فرایند پیری ما را کنترل کند می تواند راه را برای مبارزه با پیری و بیماری های مرتبط با پیری هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه