تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1396
روش های جدید برای آنالیز عملکرد ژن

  روش های جدید برای آنالیز عملکرد ژن

ژن ها اطلاعاتی در خود دارند که در نهایت با ساخت پروتئین ها باعث ایجاد عملکرد سلول می شود. روش های پیشرفته مطالعه ژن ها برای پژوهشگران فرصت درک چگونگی عملکرد، ارتباط و تنظیم انواع مختلف سلول ها سازنده ی بدن انسان را می دهد.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalpxress، محققان در مرکز تحقیقات CNIC روش های جدیدی برای تولید و آنالیز موزائیک ژنتیکی بوجود آورده اند. در این موزائیک، بافت ها از گروه های سلولی متنوعی با ژنوتیپ های گوناگون تشکیل می شوند. این ژنوتیپ های متفاوت باعث ایجاد رفتارهای سلولی متفاوت می شود. تکنولوژی موزاییک ژنتیکی به درک بهتر عملکرد و ارتباط ژن ها  در روند رشد و بیماری کمک می کند این اطلاعات همچنین برای طراحی درمان موثر بیماری های ژنتیکی نیاز است. تغییر فعالیت ژنی باعث تغییر رویکرد در علوم بیولوژی می شود. اغلب محققان عملکرد یک ژن را با دستکاری در آن بررسی می کنند (اضافه و حذف کردن برخی ژن ها) . با این رویکرد، درک عملکرد ژن ها با استفاده از آنالیز دستکاری در ژن ها ی مورد نظر بدست می آید.

 هنگام استفاده از روش موزاییک ژنتیکی، القا تغییرات ژنتیکی تنها در بعضی از سلول ها امکان پذیر است و بعضی دیگر بدون تغییر باقی می مانند. استفاده از موزاییک  قابل القا بسیار با اهمیت است زیرا این امکان را به ما می دهد که بدانیم چگونه سلول ها با وجود ژنوتیپ های متفاوت در بعضی از شرایط بطور یکسان عمل می کنند. این رویکرد برای مطالعه ی ژن ها بسیار کارآمد تر و سریعتر از روش های کلاسیک است. زیرا در روش کلاسیک، تغییر در ژن هدف تمام سلول های موجود زنده می تواند باعث ایجاد تغییرات ثانویه شود که ممکن است قابل کنترل نباشد و باعث تغییر عملکرد سلول در طول مطالعه شود. موزاییک ژنتیکی بطور گسترده ای در گیاهان استفاده می شود و باعث بوجود آمدن موجودات جدید نوترکیب با کارایی بهتر می شود. از نظر تکنیکی  القا موزاییک در موش (بعنوان بیشترین مدل زنده ی قابل استفاده در مطالعات حیوانی) دشوار است .

برای ایجاد موزاییک در موش، دانشمندان در زمینه ی ژنتیک مولکولی  در CNIC روش های ژنتیک مولکولی و تراریختی جدیدی را برای این کار یافتند. این روش ها باعث القا همزمان چندین موزاییک ژنتیکی در یک موش می شود. بیان این ژن ها بوسیله ی مارکرهای قلورسانس مشخص می شود که بوسیله ی میکروسکوپ فلورسانس قابل شناسایی است.  در جهتقابل استفاده بودن ابزار جدید ژنتیکی توسط سایر گروه های تحقیقاتی، تیم CNIC ابتدا یک استراتژی مهندسی DNA با منبع بازکه به طور قابل توجهی باعث تولید ساختارهای بزرگ و پیچیده DNA می گردد را توسعه داد. ساختارهای مزبور حاوی ژن های چندگانه هدفمند و ژن های بیان کننده ی مارکرهای فلورسنت در قالب مشخص بود. این تیم تحقیقاتی هم چنین روش ساده، قابل اطمینان و جدیدی را به نام CRISPR/Cas9 برای ارائه ی مولکول DNA تولید شده، به سلول های بنیادی جنینی و سلول تخم ارائه نمود. این تغییرات باعث تولید موش موزاییک تراریخت می شود. با استفاده ازابزار ژنتیکی جدید و موش تراریخت ، تیم CNIC توانایی مطالعه ی عملکرد همزمان چندین ژن در بافت با کمک میکروسکوپ فلورسانس با بیش از 15 نمونه ی رنگ فلورسانس برای هر بیان از یک ژن نوترکیب قابل شناسایی، وجود دارد.

تکنولوژی مورد استفاده، برای اولین بار فرصتی فراهم کرد تا بیان ترکیبی از چندین ژن موزاییک در سلول های متنوع موش القا شود. این رویکرد مزایای واقعی نسبت به روش های انجام شده گذشته برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی دارد که در آن نیاز به مقایسه سلول های موجود در بافت ها یا محیط های مختلف می باشد. زیرا تحلیل بیان ژن در روش های قدیمی باید با حیوانات مستقل انجام شود که اصلاح ژن نشده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه