تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1396
مدلی برای تعیین کمیت بیس فنول A که از مادر به جنین می رسد

  مدلی برای تعیین کمیت بیس فنول A که از مادر به جنین می رسد

مطالعات مختلف نشان داده اند زمانی که زنان باردار در تماس با بیس فنول A قرار می گیرند، این ماده می تواند از طریق جفت به جنین برسد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قرار گرفتن در معرض بیس فنول A می تواند عوارض منفی روی بارداری، تکوین مغز و تغییرات رفتاری در بزرگسالی بگذارد. با این حال، تاکنون روشی برای ارزیابی میزانی از این ترکیب که به جنین می رسد، در دسترس نیست. محققین مرکز فن آوری محیط زیست، غذا و سم شناسی(Tecnatox) مدلی ریاضی را ایجاد کرده اند که می تواند مقدار بیس فنول را محاسبه کند. این مدل با استفاده از نمونه مربوط به 100 زن باردار تست شد تا عواقب آن روی سلامت آینده فرزندان شان تعیین شود.

این مدل فارماکوکینتیک که آن را P-PBPK می نامند، خیلی سریع بیس فنول A مصرف شده، استنشاق شده و یا از طریق جذب پوستی وارد شده اندازه می گیرد، آن را مونیتور می کند و اثرات آن را تا زمان خارج شدن از بدن آنالیز می کند.  این که بیس فنول A دقیقا چگونه درون بدن واکنش می دهد به متغیرهای زیادی مانند توده بدن، سن، تنفس، دارو و سایر فاکتورها بستگی دارد. این مدل، این امکان را فراهم می آورد که همه این اطلاعات در زمان درست به صورت شخصی در آمده و زمانی که جنین در معرض بیشترین میزان بیس فنول A قرار می گیرد تشخیص داده شود(معمولا در ماه ششم بارداری). در این مطالعه محققین زنان را در ماه اول بارداری، بعد از تولد و سپس در زمان شیرخوارگی فرزندشان مونیتور کردند و میزان بیس فنول A که از طریق مادر به جنین می رسد را تعیین کردند و در حال حاضر در حال بررسی این اثرات در طی هر کدام از این دوره های یاد شده هستند. این بدین معنی است  که در مورد تغییرات رفتاری و رژیمی برای کاهش اثر این مواد شیمیایی، توصیه های فردی می تواند برای فرد در نظر گرفته شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه