تاریخ انتشار: یکشنبه 20 اسفند 1396
ارتباط بین جوان ماندن مغز با یک پروتئین موجود در خون

  ارتباط بین جوان ماندن مغز با یک پروتئین موجود در خون

فقدان یک آنزیم که فعالیت ژنی را برای پیشبرد بازسازی مغز تعدیل می کند، ممکن است تا جدید مسئول کاهش شناختی و حافظه مربوط به افزایش سن باشد. مطالعات دانشگاه سان فرانسیسکو در مدل های موشی نشان داده است که احیای این آنزیم به سطح جوانی می تواند حافظن را در موش های بالغ سالم بهبود ببخشد. در صورت قابل کاربرد بودن این رویکرد در انسان، می توان به ایجاد درمان های جدید برای افزایش عملکرد مغزی امیدوار بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با استفاده از تکنیکی به نام پارابیوزیز که در آن سیستم عروقی دو موش با استفاده از جراحی به هم وصل می شوند، پیش از این محققین کشف کرده بودند که خون موش های پیر و جوان با یکدیگر منجر به جوان سازی مغز و بهبود یادگیری و حافظه شوند و این در حالی است که تزریق خون پیر منحر به پیری زودرس مغز در موش های جوان می شود. چه چیزی در خون و در مغز وجود دارد که روی مزایای جوانی و معایب پیری اثر می گذارد.

محققین در دانشگاه سان فرانسیسکو کشف کرده اند که تزریق خون جوان مولکولی به نام Tet2 را می سازد که میزان آن را در هیپوکامپ مغزی به عنوان جایگاه یادگیری و حافظه بالا می برد. این امر Tet2 را به عنوان مولکولی که عامل مزایای شناختی و یادگیری در خون جوان است معرفی کرده است.

آنزیم Tet2، یک تنظیم کننده اپی ژنتیکی است که روی فعالیت بسیاری از ژن ها اثر می گذارد و موتاسیون در ژن مسئول سنتز این آنزیم، یک ریسک فاکتور برای بسیاری از بیماری های مختلف مربوط به پیری مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سکته است. مطالعات موشی نشان داد که از دست رفتن Tet2 در پیری می تواند موجب کاهش شناخت و حافظه شود. در واقع کاهش Tet2، تولد نورون های جدید از سلول های بنیادی عصبی  در مغز را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و این امر به نوبه خود روی توانایی های یادگیری، مهارتی و حافظه ای جانور اثر می گذارد. برداشتن Tet2 از سلول های بنیادی هیپوکامپی نیز منجر به اختلالات شناختی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه