تاریخ انتشار: شنبه 19 خرداد 1397

  جریان مایع مغزی نخاعی تقسیم سلول های بنیادی عصبی را تنظیم می کند

سلول های بنیادی مغز می توانند تقسیم شده و به نورون های تبدیل شوند که در عملکردهای مختلف مغز از جمله حافظه نقش دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که جدید در Cell Stem Cell به چاپ رسیده است محققین در دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیان مونیخ نحوه تقسیم سلول های بنیادی مغز و تبدیل شدن آن ها به نورون های بالغ را نشان داده اند. آن ها دریافته اند که کانال های یونی نقش کلیدی را میانجی کردن و انتقال سیگنال های مربوط به نیروهای مکانیکی به سلول های بنیادی عصبی و فعال کردن آن ها بازی می کنند.

 این محققین به سرپرستی پروفسور مگدالنا گوتز و همکارانش کشف کرده اند جریان مایع مغزی نخاعی، یک سیگنال کلیدی برای خودنوزایی سلول های بنیادی عصبی است. سلول های بنیادی عصبی در مغز می توانند تقسیم شده و به نورون ها بالغ شوند و این فرایند در ایجاد عملکردهای مهم مغزی مانند حس بویایی و حافظه نقش دارد. این سلول ها در مناطق مغزی موسوم به نیچ سلول های بنیادی نورون زا قرار گرفته اند که یکی از آن ها دیواره بطن های جانبی مغز است، جایی که مایع مغزی نخاعی را به گردش در می آورد. مایع مغزی نخاعی مغز را پر می کند و نقش آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. اما این مطالعه نشان داده است که این مایع به عنوان یک سیگنال مکانیکی(نه شیمیایی) می تواند روی تقسیم سلول های بنیادی عصبی اثر بگذارد. این اثر گذاری از طریق مولکولی به نام ENaC صورت می گیرد که مخفف کانال سدیمی اپی تلیالی است و یک کانال پروتئینی در سطح سلول را توصیف می کند که یون های سدیم از طریق آن وارد سلول می شوند. این محققین توانسته اند در یک مدل آزمایشگاهی نشان دهند که سلول های بنیادی مغزی نمی توانند در غیاب ENaCها تقسیم شوند و در صورت عملکرد قوی این کانال سدیمی می توانند تکثیر سلولی بیشتری داشته باشند. تست های بیشتر نشان داد که عملکرد EnaC بوسیله نیروی برشی اعمل شده روی سلول ها از طریق مایع مغزی نخاعی تشدید می شود. تحریک فیزیکی منجر به باز شدن کانال  برای مدتی طولانی تر و ورود یون های سدیم به درون سلول و تحریک تقسیم می شود.

پیش از این نقش ENaCها در عملکرد کلیه ها و ریه ها شناسایی شده بود و این مطالعه نشان داده است که این کانال نقش مهمی را در تقسیم سلول های بنیادی عصبی و نورون زایی در مغز بازی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه