تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 تیر 1397
ارتباط بین نورون های زیر صفحه و اختلالات مغزی

  ارتباط بین نورون های زیر صفحه و اختلالات مغزی

از بین رفتن یک ناحیه کامل مغزی می تواند موجب نگرانی باشد. در واقع چندین دهه است که محققین تصور می کنند که ناحیه ای از مغز موسوم به زیر صفحه(subpalte)، طی دوره جنینی انسانی ناپدید می شود. اما اخیرا آن ها مشابهت های ژنتیکی را بین سلول های ناحیه زیر صفحه و نورون های دخیل در اوتیسم شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید دکتر علی بریوانلو و همکارانش در راکفلر نشان داده اند که نورون های ناحیه زیر صفحه زنده می مانند و به بخشی از قشر بالغ مغزی تبدیل می شوند. بخشی قشری مغز در عملکردهای شناختی پیچیده دخیل است. بریوانلو  براین باور است که بین نورون های زیر صفحه و اختلالات مغزی خاص ارتباط وجود دارد و می توان به درمان این اختلالات با استفاده از تکنیک های سلول های بنیادی خلاقانه امیدوار بود.

در مغز در حال تکوین، زیر صفحه در زیر صفحه قشری قرار دارد که پیش ساز بخش قشری است. طی برخی از مراحل تکوین، زیر صفحه وسیع ترین لایه مغز است اما به مرور زمان ناپدید می شود. اما اگر سلول های ناحیه زیر صفحه نمیرند و ناپدید نشوند چه اتفاقی می افتد؟ آیا این امکان وجود دارد که آن ها به سطح متفاوتی از قشر حرکت می کنند؟

بریوانلو و همکاران نمونه های بافت مغزی را از مراحل مختلف تکوینی گرفته و پروتئینی به نام PRDM8 را در آن ها تشخیص دادند که در مهاجرت نورون ها به صفحه قشری نقش دارند. هم چنین آن ها PRDM8 را در نورون های شبه زیر صفحه ای که از سلول های بنیادی تولید می شوند نیز شناسایی کردند و آزمایش ها نشان داد که این نورون های زیر صفحه رشد یافته در آزمایشگاه از جایگاه منشاشان دور می شوند. همه این یافته ها به حرکت سلولی(نه مرگ سلولی) اشاره دارد. بریوانلو و همکارانش مشاهده کردند که نورون های زیر صفحه بالغ به انواع مختلف نورون های منشعب عمقی که در عمیق ترین لایه قشر مغز قرار دارند تبدیل می شوند.

در ادامه آن ها دریافتند که سطح پیام رسانی WNT سرنوشت نورون های زیر صفحه را تعیین می کند: سطوح پایین منجر به تولید نورون های منشعبی می شود که در قشر مغز گسترده می شوند و سطوح بالای WNT منجر به نورون هایی می شود که به سایر قسمت های مغز گسترده می شوند. این یافته ها می تواند کاربرد زیادی در درک اختلالات مغزی داشته باشد. ناهنجاری های انشعابات نورونی را می توان دلیل بسیاری از مشکلات تکوینی عصبی از جمله اوتیسم دانست. در این میان بریوانلو و همکارانش نشان داده اند که بسیاری از ژن های مرتبط با اوتیسم در زیر صفحه نیز بیان می شوند. اگر نورون های زیر صفحه نمیرند، در عوض به بخشی از قشر تبدیل می شوند و در نتیجه موتاسیون ها را با خود به آن قسمت منتقل می کنند. با رسیدن به درک بیشتر در مورد تکوین مغز و بروز بیماری های تکوینی عصبی، محققین امیدوارند که از سلول درمانی و سلول های بنیادی برای درمان بسیاری از این بیماری ها از جمله اوتیسم استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه