تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 مهر 1397
بررسی هر چه بیشتر ماتریکس خارج سلولی برای کشف دلایل سرطان تخمدان

  بررسی هر چه بیشتر ماتریکس خارج سلولی برای کشف دلایل سرطان تخمدان

برای جمع شدن کنار یکدیگر و تشکیل بافت زنده، سلول ها مولکول هایی را ترشح می کنند که خود منجر به ایجاد یک ساختار می شود. اما این ساختار همیشه سالم نیست و در شرایطی مانند سرطان این ساختار دست خوش تغییر می شود و یا تغییرات در آن منجر به ایجاد سرطان می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این مولکول ها موسوم به ماتریکس خارج سلولی، کاری بیش از نگهداشتن سلول ها در کنار یکدیگر و پشتیبانی از آن ها انجام می دهند. ماتریکس خارج سلولی، رفتار سلولی را هدایت می کند و منجر به مجموعه تغییراتی می شود که به نوبه خود موجب می شوند سلول ها مولکول های مختلفی را ترشح کنند و همین امر کیفیت ماتریکس را تغییر می دهد. بنابراین، زمانی که بافتی به صورت سرطانی در می آید، ماتریکس خارج سلولی نیز دچار تغییرات اساسی می شود. اما این که این تغییرات چگونه اتفاق می افتد دقیقا مشخص نیست.

تیمی از محققین دانشگاه ویسکونزین-مادیسون سعی در شناسایی تغییرات ماتریکس خارج سلولی داشته اند که منجر به پیشرفت سرطان تخمدان می شوند. به این منظور آن ها بودجه ای 2/2 میلیون دلاری را از انستیتو ملی سلامت دریافت کرده اند. آن ها قصد دارند مدل مناسبی را برای نوعی سرطان تخمدان موسوم به سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا در مراحل مختلف(از شروع آن در لوله فالوپ تا متاستاز به تخمدان و پراکنش به شکم) ایجاد کنند. آن ها امیدوارند که دید عمیقی نسبت به ماتریکس خارج سلولی در سرطان تخمدان بدست آورند.

برای شناسایی نحوه تغییرات ماتریکس خارج سلولی در سرطان تخمدان، محققین به ارزیابی بافت طبیعی و بیمار از طریق دو روش مجزا خواهند پرداخت. در یک روش، آن ها از تکنیک میکروسکوپی جدیدی برای ایجاد تصاویر سه بعدی از ساختار فیزیکی ماتریکس، شکل و راستای فیبرهای درون آن خواهند پرداخت و در روشی دیگر، محققین از آنالیزهای پروتئومیکس و تکنیک های اسپکترومتری توده ای برای شناسایی پروتئین های موجود در ماتریکس خارج سلولی استفاده خواهند کردند. در ادامه نحوه اثر گذاری تفاوت های ساختاری و ترکیبی روی تومور بررسی خواهد شد.

به عقیده محققین هر دو مدل و روش به محققین اجازه خواهد داد که اثر تغییرات در ترکیب و ساختار ماتریکس خارج سلولی را روی تکثیر و مهاجرت و هم چنین حساسیت سرطان به شیمی درمانی بررسی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه