تاریخ انتشار: دوشنبه 02 اسفند 1400
دو آنتی بیوتیک ممکن است اثر ضدویروسی در برابر کووید-19 داشته باشند

دو آنتی بیوتیک ممکن است اثر ضدویروسی در برابر کووید-19 داشته باشند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان بیماران مبتلا به کووید-19 با آنتی بیوتیک‌های خاص به اندازه مراقبت‌های استاندارد مؤثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، آنتی بیوتیک‌ها از زمانی که در اوایل قرن بیستم مورد استفاده گسترده قرار گرفتند، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند، اما استفاده بیش از حد باعث تسریع تکامل مقاومت باکتری‌ها در برابر داروها شد. اگرچه، درحال حاضر هیچ مدرکی از کارآزمایی‌های بالینی وجود ندارد که نشان دهد آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر ویروس مؤثر هستند، و کارشناسان هشدار می‌دهند که استفاده بیش از حد باعث افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود. در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله Antibiotics منتشر شده است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان بیماران مبتلا به کووید-19 متوسط ​​یا شدید با آنتی بیوتیک‌های سفتازیدیم یا سفپیم، به علاوه استروئید دگزامتازون، به اندازه مراقبت‌های استاندارد مؤثر است.

طبق نتایج منتشر شده، درمان آنتی بیوتیکی به اضافه استروئید عوارض جانبی کمتری در مقایسه با مراقبت‌های استاندارد که شامل هفت یا چند داروی مختلف است بروز می‌دهد. همچنین شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان داده که هر دو دارو آنزیم کلیدی مورد استفاده توسط SARS-CoV-2، ویروسی که باعث کووید-19می‌شود را مهار می‌کنند.

این مطالعه شامل 370 بیمار مبتلا به کووید-19 متوسط ​​یا شدید بوده که در بیمارستان دانشگاه Beni-Suef در Beni Suef، مصر بستری شدند.

محققان به طور تصادفی بیماران را به سه گروه تقسیم کردند:

درمان با سفپیم به علاوه دگزامتازون: 124 بیمار

درمان با سفتازیدیم به همراه دگزامتازون: 136 بیمار

درمان استاندارد کووید-19 که در دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی بهداشت و پروتکل مدیریت مصر توصیه شده است، با هفت دارو یا بیشتر: 110 بیمار

میانگین زمان بهبودی برای بیمارانی که تحت درمان با سفپیم یا سفتازیدیم قرار گرفتند به ترتیب 12 و 13 روز بود، در حالی که میانگین زمان بهبودی با درمان استاندارد 19 روز بود.

محققان تاکید می‌کنند که این مطالعه یک کارآزمایی بالینی نبوده و تعداد بیماران در هر گروه برای نتیجه گیری قطعی کافی نیست. با این وجود، آن‌ها مطالعات آزمایشگاهی و شبیه‌سازی رایانه‌ای نیز انجام دادند که نشان می‌دهد این دو آنتی‌بیوتیک از فعالیت آنزیم پروتئاز به نام MproTrusted Source جلوگیری می‌کنند. Mpro بخش مهمی از چرخه زندگی ویروس است و کاهش فعالیت این آنزیم سرعت تکثیر ویروس را مختل می‌کند.

سفپیم و سفتازیدیم آنتی‌بیوتیک‌های با طیف وسیع بتالاکتام منبع مطمئن در کلاسی هستند که به عنوان سفالوسپورین شناخته می‌شوند. هر دو در فهرست پیگیری منبع AWaReTrusted WHO قرار دارند، به این معنی که پتانسیل بالایی برای مقاومت باکتری‌ها در برابر آنها وجود دارد. با این حال، محققان در مقاله خود استدلال می‌کنند که استفاده از آنتی بیوتیک‌های موجود با پتانسیل ضد ویروسی اثبات شده در برابر کووید-19  می‌تواند بروز مقاومت آنتی بیوتیکی را به تاخیر بیندازد.

به گفته محققان، معمولا عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی با عفونت‌های باکتریایی ثانویه همراه است که نیاز به پوشش آنتی‌بیوتیکی دارند، استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی که هم اثرات ضد ویروسی و هم ضد باکتریایی دارند، می‌تواند از مقاومت در برابر سایر آنتی بیوتیک‌ها جلوگیری کند.

بر این اساس، اگر ما فقط از مجموعه خاصی از آنتی‌بیوتیک‌های طیف وسیع - که دارای پتانسیل ضدویروسی اضافی مانند دو آنتی‌بیوتیک مورد مطالعه در مقاله هستند، در این نوع عفونت‌ها استفاده کنیم تا حدی از نیاز به مصرف سایر آنتی‌بیوتیک‌های نجات خواهیم یافت. با این‌وجود، نگرانی‌های جدی وجود دارد که تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹در غیاب شواهدی از عفونت همزمان باکتریایی - باعث گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود.

لینک خبر: