تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 شهریور 1401
با استفاده از مدل سلول‌های ایمنی، راه برای کمک به کودکان دچار نقص ایمنی هموار می‌شود

  با استفاده از مدل سلول‌های ایمنی، راه برای کمک به کودکان دچار نقص ایمنی هموار می‌شود

محققان با مدل سازی عفونت در سلول‌های بنیادی توانستند راهی برای درمان دارویی جدید، پیدا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان ملبورنی با موفقیت توانستند سلول‌های ایمنی انسان را برای مدل‌سازی عفونت رایج در میان کودکان دارای نقص ایمنی مهندسی کنند و راه را برای آزمایش‌ها و درمان‌های دارویی جدید هموار کنند.

در این تحقیق از فناوری پیشرفته سلول‌های بنیادی برای درک بهتر این که چگونه عفونت به سلول‌های سیستم ایمنی حمله کرده و باعث ایجاد عوارضی مانند عفونت‌های ریه، پوست و بافت نرم در افراد داری نقص در سیستم ایمنی به ویژه افراد مبتلا به سیستیک فایبروزیس می‌شود استفاده شد. نوع سلول ایمنی که این تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه ایجاد کردند به عنوان ماکروفاژ شناخته شده که نقش مهمی در عفونت، التهاب و بازسازی دارد که به دلیل عملکرد خاص این سلول‌ها، میزبان طبیعی برای میکروب‌ها هستند.

محققان با استفاده از سلول‌های ایمنی ساخته شده از سلول‌های بنیادی، آنها را با میکروبی به نام مایکوباکتریوم آلوده کردند. با این کار مشخص شد که  مایکوباکتری‌ها در چه مکانی از سلول‌های ایمنی انسان زندگی کرده و چه نوع واکنش‌های ایمنی را آنها ایجاد می‌کنند. همچنین از مدل سلول های بنیادی برای آزمایش و غربالگری سریع انواع آنتی بیوتیک ها علیه مایکوباکتریوم استفاده شد.

به گفته محققان این مطالعه جستجو برای درمان‌های مؤثر تاکنون به دلیل فقدان مدل‌های عفونی برای آزمایش داروهای جدید، با مشکل مواجه بود. مایکوباکتریوم‌ها به طور فرصت طلبانه‌ای افراد را مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند سیستیک فایبروزیس کرده و همچنین باعث ایجاد عفونت پوست و بافت‌های نرم در افراد دارای نقص ایمنی می‌شوند. همچنین درمان‌های فعلی ماه‌ها طول می‌کشد و شامل استفاده از ترکیب آنتی‌بیوتیک‌های مختلف با طیف وسیعی از سمیت است. در بیماران مبتلا به مایکوباکتریوم امکان دریافت پیوند ریه وجود ندارد. به دلیل موفقیت آمیز نبودن درمان های موجود، چرخه‌های مکرر عفونت می‌تواند به بافت ریه آسیب زیادی وارد کند و پیشرفت نارسایی ریه را در مبتلایان به سیستیک فایبروزیس تسریع کند.

درمان‌های تکامل یافته می‌تواند به معنای مراجعه کمتر به بیمارستان، مدت زمان بستری کوتاه‌تر و دریافت دوز کمتری از آنتی‌بیوتیک‌ها باشد، که به ویژه برای کودکان مبتلا به سیستیک فایبروزیس مهم است.
طبق گفته محققان، برخی از باکتری‌ها برای فرار از سیستم ایمنی با پنهان کردن خود در سلول‌های میزبان تکامل یافته‌اند و درمان این عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک‌های سنتی دشوار است درنتیجه مدل‌های عفونت مبتنی بر سلول‌های بنیادی را می‌توان به آسانی برای غربالگری تعداد زیادی دارو در برابر چنین باکتری‌هایی برای شناسایی درمان‌های جدید استفاده کرد.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه