تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اردیبهشت 1393
تکتولوژی جدید در خدمت مطالعه دقیق سلول ها

  تکتولوژی جدید در خدمت مطالعه دقیق سلول ها

دانشمندان امریکایی با بهره گیری از تکنیک جدیدی به نام single-cell genomic analysis توانسته اند به مطالعه سلول ها در هنگام تکوین جنین بپردازند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، موجود زنده از تقسیمات مکرر سلول های مشابهی که جنین را تشکیل می دهند به وجود می آید. این سلول ها با تغییر شکل و عملکرد، اندام ها وبافت های تخصص یافته بدن را به وجود می آورند. اخیرا دانشمندان دانشگاه Stanford توانسته اند کدهای پیچیده ژنتیکی را که به  سلول های جنین اجازه  تکثیر و تمایز به سلول های تخصص یافته را می دهند، بازگشایی کنند. پژوهشگران سلول های ریه را  در مراحل مختلف جنینی از موش جدا کرده اند و با استفاده از تکنیک جدیدی به نام single-cell genomic analysis به مطالعه آن ها پرداخته و مشخص نموده اند چه ژن هایی در هر سلول در زمان خاص فعال هستند. گرچه تحقیق فوق بر روی سلول های ریه انجام شده است ولی از این تکنیک در مورد هر نوع سلولی می توان سود جست.  پژوهشگران می گویند اطلاعات به دست آمده  می تواند در مهندسی معکوس بافت مورد استفاده قرار گیرد. آن ها از تکنیک فوق برای مطالعه آلوئول ها که  ساختاری بادکنک مانند  دارند و در انتهای راه های هوایی ریه ها قرار گرفته اند  استفاده کرده اند. در این ساختارها دریافت اکسیژن و انتقال دی اکسید کربن توسط رگ های خونی  صورت می گیرد. این محققان با تکنیک های خاص ساختارهای مذکور را در مراحل مختلف تکوین جنین موش از آن جدا کرده اند. آن ها سپس  از دستگاه microfluidic  که اساس کار آن مشابه اتفاقی  است که هنگام برداشتن مایع با قطره چکان می افتد ،  استفاده نموده و توانسته اند سلول های منفرد را از محلول جدا کرده و به مطالعه جزئیات ژنتیکی تک تک آن ها بپردازند. با این روش 198  سلول ریوی مورد مطالعه قرار گرفته است. 
DNA موجود در هسته شامل کلیه  اطلاعات ژنتیکی مربوط به آن گونه است به همین علت امکان تولید موجود کامل از یک سلول وجود دارد. اما  در زمان های مختلف فقط برخی از این ژن ها در هر سلول فعال هستند. این مساله سبب می شود سلول های ریه به طور مثال از سلول های پوست متفاوت باشند چرا که ژن های متفاوتی در هر یک از آن ها فعال است. ژن ها از طریق  ساخت mRNA  بیان می شوند و هر mRNA  دستور ساخت پروتئین خاصی را به سلول می دهد. بنابراین آگاهی از این که چه mRNA هایی در سلول فعالند عملکرد هر سلول را در آن زمان نشان می دهد. با بهره گیری از تکنولوژی microfluidic   ژن هایی را  که سلول های ریوی  در طول مسیرتبدیل شدن به آلوئول ها بیان می کنند مشخص شده است.
از تکنولوژی فوق علاوه بر تحقیقات مربوط به تکوین جنین در زمینه بالینی هم می توان استفاده کرد. محققان می گویند می توان این تکنیک را برای بررسی سلول های موجود در یک تومور نیز به کار گرفت. با مشخص شدن مراحلی که سلول ها در طول سرطانی شدن طی می کنند می توان راهکارهای درمانی موثرتری را به کار برد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه