تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
خون بند ناف سومین منشأ تهیه سلول‌های بنیادی است
مسئول گروه‌های نو‌ترکیب پژوهشکده زیست فناوری رویان:

  خون بند ناف سومین منشأ تهیه سلول‌های بنیادی است

مسئول گروه‌های نو‌ترکیب پزوهشکده زیست فناوری رویان گفت: خون بند ناف به عنوان سومین منشأ تهیه سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش خبرگزاری بنیان، یحیی خزایی در سمپوزیوم سلول‌های بنیادی با موضوع کاربرد‌‌ها، ظرفیت‌ها و چشم‌انداز‌ها با اشاره به سلول‌های خونساز بنیادی اظهار کرد: سلول‌های خون‌ساز بنیادی از سویی توان خود‌نوزایی را داشته و از سوی دیگر قابلیت تمایز به تمام رده‌های سلول خونی را دارند.
 
وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع سلول‌های خونساز بنیادی در دسته‌بندی سلول‌های بنیادی تمام‌توان، پر‌توان، چند‌توان و تک‌توان به عنوان سلول‌های بنیادی چند‌توان تلقی می‌شوند، اضافه کرد: سلول‌های بنیادی خون‌ساز به این دلیل دارای اهمیت هستند که این سلول‌ها قابلیت تمایز به تمام رده‌های سلول خونی را دارند.
 
مسئول گروه‌های نو‌ترکیب پژوهشکده زیست فناوری رویان با تاکید بر اینکه بدیهی است که بدن ما به تمام این سلول‌ها نیاز دارد، تصریح کرد: در مواردی که مغز قرمز استخوان به دلایلی از جمله پرتو‌درمانی، شیمی‌درمانی و یا در بیماری‌هایی مانند آنمی آپلاستیک، برخی از بیماری‌های مادر‌زادی خونی یا درگیری با سیستم ایمنی بدن نتواند سلول‌های خونی بدن را تأمین کند، پیوند مغز استخوان موضوعیت می‌یابد.
 
وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال در بیماری‌هایی که دوز‌های بالای شیمی درمانی به همراه پرتو‌درمانی استفاده می‌شوند که تمام سلول‌های بنیادی خونساز بدن را از بین می‌برد، ادامه داد: در این موارد به پزشکان اجازه می‌دهد تا در پیوند زدن از دوز‌های بالا‌تر شیمی درمانی سود برند، پیش از پیوند باید تا حد ممکن تمام جوانب سود و زیان سنجیده شود و پس از این موضوع اقدام به عمل پیوند صورت بگیرد.
 
به گزارش فارس خزایی با بیان اینکه سلول‌های خون‌ساز بنیادی از سه منشأ اصلی به دست می‌آیند، تاکید کرد: مغز قرمز استخوان، جریان خون در گردش محیطی و خون بند ناف به عنوان سه منشأ اصلی تهیه سلول‌های بنیادی محسوب می‌شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه مغز قرمز استخوان بافت اسفنجی شکلی است که منشأ اصلی تمام سلول‌های خونی بنیادی است، افزود: در این بافت تمام رده‌های خونی از سلول‌های خونساز بنیادی متمایز شده و وارد گردش خون سیستمیک می‌شوند.
 
مسئول گروه‌های نو‌ترکیب پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت: البته تعداد کمی سلول بنیادی نیز به گردش خون عمومی راه پیدا می‌کنند که برای تهیه سلول‌های خونساز بنیادی از منشأ گردش خون از این دسته از سلول‌ها استفاده می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه جریان خون محیطی به عنوان دومین روش تهیه سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود، اظهار کرد: خون بند ناف نیز به عنوان سومین منشأ تهیه سلول‌های بنیادی است.
 
خزایی ادامه داد: سلول‌های موجود در خون بند ناف که تنها بلافاصله پس از زایمان قابلیت جمع‌آوری دارند، در مواردی که فرد نتواند اهداء‌کننده متناسب با خود را پیدا کند، قابلیت کاربرد پیدا می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه بدون شک اهدای سلول‌های بنیادی خونساز یکی از انسان‌دوستانه‌ترین اقداماتی است که یک فرد بالغ سالم به شکرانه سلامتی‌اش می‌تواند انجام بدهد، تصریح کرد: افراد بالغ تنها از 18 تا 60 سالگی فرصت دارند که نسبت به اهدای سلول‌های بنیادی خونساز اقدام کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه