تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 تیر 1393
راه اندازی بانک سلول های بنیادی HLA دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  راه اندازی بانک سلول های بنیادی HLA دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رییس ستاد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی بانک سلول های بنیادی HLA در این دانشگاه خبر داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر علی قاسمی افزود: گروه زیادی از بیماران به دلیل ابتلا به سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند و بهترین دهنده پیوند خواهر، برادر و خویشاوندان نزدیک هستند.
 
وی ادامه داد:برای پیوند مغز و استخوان بایستی سیستم HLA در فرد دهنده و گیرنده یکسان باشد و این در حالی است که 25 درصد بیماران ممکن است دهنده پیوند مناسب خویشاوند داشته باشند.
 
رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز دیالیز و پیوند اعضاء بیمارستان منتصریه مشهد اضافه کرد:75 درصد از بیماران، نیازمند اهدا کنندگان سلول های بنیادی غیر خویشاوند هستند.
 
قاسمی اظهار کرد: به منظور تامین اطلاعات ژنتیکی و با توجه به وضعیت ژنتیکی استان کار ذخیره سازی سلول های بنیادی از HLA افراد دهنده داوطلب که تمایل به اهداء سلول های بنیادی خود هستند در دستور کار قرار گرفته است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه از دهنده پیوند، عضوی گرفته نمی شود بلکه از سلول های بنیادی آنها استفاده خواهد شد گفت :شرکت در این برنامه کاملا به صورت داوطلبانه و بدون هیچ هزینه ای می باشد و داوطلبان در هر زمان می توانند از ادامه شرکت در برنامه انصراف دهند.
 
رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:داوطلبان برای نام نویسی و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی http://researches.mums.ac.ir/sites/stemcell/Lists/List/newform.aspx مراجعه کنند.
 
وی اضافه کرد :اطلاعات ژنتیکی فرد دهنده در بانک سلول های بنیادی به طور محرمانه نگهداری و در صورت نیاز در زمان تشابه اطلاعات ژنتیکی بیماری با فرد داوطلب دهنده ، از وی خواسته می شود که برای اهداء به مرکز مراجعه کند.
 
قاسمی همچنین یاد آور شد :با راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در مرکز دیالیز و پیوند اعضاء بیمارستان منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون 15 بیمار تحت درمان قرار گرفتند. 
 
وی اظها رکرد: با گذشت دو سال از راه اندازی این مرکز (بخش پیوند مغز و استخوان ) این پیوندها به روش های اتولوگوس ( از خود فرد بیمار) و آلوژن ( از فرد دهنده) بر روی بیمارانی که مبتلا به بیماریهای مختلف از جمله آنمی فانکومی ، انمی اپلاستیک، انمی سیکل سل، سرطان خون، نوروبلاستوم و تالاسمی ماژور بودند با موفقیت انجام شده است .
 
قاسمی با اشاره به اینکه مرکز منتصریه یکی از هشت مرکز فعال کشور در زمینه پیوند مغز استخوان به شمار می رود گفت : پیش از راه اندازی این بخش بیماران برای درمان به تهران و یا به خارج از کشور ارجاع داده می شدند که این امر موجب افزایش هزینه های درمان برای این بیماران می شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسعه بخش پیوند مغز استخوان از یک تخت بستری به شش تخت در سال گذشته را گام مهم در راستای افزایش خدمات رسانی به بیماران برشمرد و افزود: در حال حاضر امکان درمان سه بیمار به طور همزمان در این مرکز فراهم و این امر موجب افزایش عملهای پیوند مغز استخوان شده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه