تاریخ انتشار: جمعه 10 مرداد 1393
شناسایی مارکری برای جمعیت سلول های سرطانی کلیه با ویژگی های شبه سلول های بنیادی

  شناسایی مارکری برای جمعیت سلول های سرطانی کلیه با ویژگی های شبه سلول های بنیادی

محققین جمعیتی از کلیر سل کارسینومای سلول کلیوی(ccRCC) را شناسایی کرده اند که برای مارکرCTR2 مثبت است و دارای ویژگی های شبه سلول های بنیادی هستند و می توانند یک پاسخ رگزایی را در in vivo القا کنند. مطالعات نشان داده است که هدف قرار دادنCTR2 موجب کاهش مقاومت دارویی به سیس پلاتین می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، شناسایی این سلول های سرطانی در ccRCC و مارکرهای وابسته می تواند نقش مهمی در تشخیص و پیش بینی بیماران با کارسینومای سلول کلیوی داشته باشد و در نتیجه استراتژی های درمانی را بهبود ببخشد.

این تیم تحقیقاتی ایتالیایی جمعیتی از سلول های مشتق از کارسینومای سلول کلیوی را شناسایی کرده اند که برای CD133 و CD24 مثبت هستند و قابل مقایسه با جمعیتی از سلول های پیش ساز کلیوی بالغ مجاری طبیعی با همین مارکرها هستند.

آن ها نمونه ها را از بافت سالم و توموری مربوط به 40 بیمار با ccRCC جمع آوری کردند و سپس آن هایی را که برای CD133 و CD24 مثبت بودند انتخاب کردند.

پروتئین های CTR2 در 98.2 درصد از کارسینومای سلول کلیویCD133+ وCD24+ بیان می شوند در حالی که سلول های پیش ساز کلیوی بالغ مجاری طبیعی این مارکر را یا اصلا بیان نمی کنند یا میزان بیان آن بسیار پایین است. این محققین یادآور شده اند که CD133 در کارسینومای سلول کلیویCD133+ ،CD24+ و سلول های پیش ساز کلیوی بالغ مجاری طبیعی بیان می شود ولی CTR2 فقط در کارسینومای سلول کلیویCD133+ ،CD24+ بیان می شود و این مطلب بیان مشترک CD133/CTR2 را یک مارکر بالقوه برای کارسینومای سلول کلیویCD133+ ،CD24+ معرفی می کند.

جالب توجه است که پیش تیمار سه کلون مختلف از کارسینومای سلول کلیویCD133+ ،CD24+ با یک آنتی بادی بلوک کننده CTR2 منجر به افزایش معنی دار حساسیت به سیس پلاتین در مقایسه با کارسینومای سلول کلیویCD133+ ،CD24+ بلوک نشده می شود.

ویژگی های شبه سلول های بنیادی کارسینومای سلول کلیویCD133+ ،CD24+، با ظفیت تمایز به انواع مختلف سلول ها، بستگی به محیط پیرامونی ان ها دارد. از طرفی آن ها می توانند آنژیوژنز را در in vivo القا کنند. از طرفی آنالیزهای FACS نشان داد که این سلول ها هیچ کدام مارکر های مزانشیمی را بیان نمی کنند و منشا مزانشیمی ندارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه