تاریخ انتشار: شنبه 11 مرداد 1393
مطالعات ویژگی بنیادینگی سلول های حافظه ای ایمنی را ثابت می کند

  مطالعات ویژگی بنیادینگی سلول های حافظه ای ایمنی را ثابت می کند

محققین موفق به شناسایی جمعیتی از سلول های ایمنی به نام سلول های T حافظه ای مرکزی شده اند که تنها شمار اندکی از آن ها برای ایجاد پاسخ ایمنی مادام العمر و مقابله با برخی از بیماری ها کافی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سیستم ایمنی به منظور تشخیص  و پاسخ دادن به تهدید کننده های سلامتی تکامل یافته است و یک حافظه عمری را ارائه می دهد که از بازگشت بیماری جلوگیری می کند. درک جزئیات مکانیسم دخیل در این حافظه ایمونولوژیک ناشناخته باقی مانده است. مطالعات زیادی صورت گرفته است که قصد داشته اند این حافظه ایمنی را به ویژگی شبه سلول های بنیادی سلول های ایمنی نسبت دهند اما تاکنون شواهد معتبری در این زمینه ارائه نگردیده است. در این مطالعه برای اولین بار محققین فرضیه سلول های بنیادی حافظه ای ایمنی را بر مبنای تعیین سرنوشت سلول های T و دودمان حاصل از آن ها طی چندین نسل ثابت کرده اند. نتایج این مطالعه حاصل یک همکاری طولانی مدت بین محققین مونیخی و سیاتل بوده است.

در این مطالعه محققین بعد از ایجاد یک پاسخ ایمنی در جانوران آزمایشگاهی، جمعیت سلول های T کشنده که سریعا بعد از عفونت سازماندهی می شوند و به محل عفونت مهاجرت می کنند را جداسازی نمودند. درون این جمعیت ها، آن ها زیر گروه هایی از سلول ها را مشاهده کردند و هر کدام را به صورت تک سلول مورد آنالیز قرار دادند. در این قسمت توانایی شناسایی و مشخص کردن دودمان های حاصل از سلول های T طی چندین نسل بسیار حیاتی بود.

این جمعیت های سلولی دارای توانایی تکثیر و تمایز بسیار بالایی بودند که به آن ها سلول های T حافظه ای مرکزی می گویند که هیچ گونه وابستگی به منابع ویژه ای مانند مغز استخوان، گره های لنفی و یا طحال ندارند. اما این به تنهایی برای این عقیده که این سلول های T حافظه ای مرکزی شبیه سلول های بنیادی بالغ هیتند را تایید نمی کند.مطالعات بیشتر با استفاده از مقایسه این سلول های T حافظه ای مرکزی و سلول هایT بالغ به محققین این امکان را داد که ویژگی شبه سلول های بنیادی این سلول ها را به خوبی ثابت کنند.

گام به گام این نتایج نشان داد که ثبات حافظه ایمنی بستگی به  این زیرگروه های جمعیتی سلول های T به نام سلول های T حافظه ای مرکزی دارد. این سلول های T حافظه ای مرکزی منفرد دارای ویژگی چند توانی هستند و می توانند خودنوزایی کنند و ایجا سلول های T ثانویه می کنند.

یکی از کاربردهای این مطالعه می تواند استفاده از جمعیت کوچکی از این سلول های T حافظه ای  برای ایجاد درمان های بر مبنای ایمنی در مورد سرطان و سایر بیماری ها باشد. در اصل، حتی یک سلول  T حافظه ای مرکزی منفرد برای ایجاد درمان موثر و مادام العمر کافی خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه