تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 آبان 1393
کشف پروتئین جدیدی در ویروس HIV

پروتئین جدیدی که در طول تکثیر ویروس HIVفعال است توسط گروهی از محققان شناسایی شده است . این پروتئین می تواند هدف درمانی مناسبی برای بیماری ایدز باشد .

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، پروتئینی به نام Ssu72  که در فعال کردن ویروس HIV-1 نقش مهمی دارد توسط پژوهشگران موسسه Salk کشف شده است.  بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان آلوده به این ویروس هستند و حدود نیم میلیون نفر هر ساله دراثر این بیماری می میرند.  به گزارش سازمان بهداشت جهانی درمانی برای این بیماری وجود ندارد. گرچه کنترل بیماری با دارو امکان پذیر است ولی با عوارض جانبی شدیدی همراه است. همه افراد آلوده امکان دسترسی به درمان را ندارند. مانند یک اژدها ی خفته HIV می تواند در سلول های یک فرد آلوده سال ها به طور خاموش باقی بماند  در این حالت ویروس از درمان می گریزد و می تواند بعد از بیدار شدن به سرعت تکثیر یافته و سیستم ایمنی را از بین ببرد.  پروتئین کشف شده قسمتی از سوئیچی است که برای تبدیل  ویروس HIV-1 خاموش به شکل فعال آن نیاز است. HIV-1 رایج ترین شکل این ویروس است. تا کنون بیش از 50 پروتئین که با یکی از پروتئین های شناخته شده ویروس  به نام Tat بر همکنش می دهند توسط این گروه شناخته شده اند. ویروس فوق بدون Tat نمی تواند زنده بماند. این پروتئین همانند برج مراقبت عمل کرده و با بررسی محیط  به ویروس می گوید چه زمانی برای تکثیر ویروس مناسب است. زمانی که محیط مناسب است  Tat باعث تکثیر ویروس می شود و ویروس شروع به مضاعف سازی  ژنوم خود می کند. یکی از پروتئین هایی که  در این رابطه با Tat بر همکنش دارد فسفاتازی به نام Ssu72 است. این آنزیم در مخمر بر روی ماشین نسخه برداری اثر می گذارد.  محققان دریافته اند این پروتئین مستقیما به Tat متصل می شود و نقش مهمی در فرایند تکثیر ژنوم ویروس دارد. به گفته محققان  Tat مانند موتور دستگاه نسخه برداری ویروس HIV عمل می کند و Ssu72  آن راتقویت می کند. اگر بتوان  بر همکنش این دو  پروتئین را مورد هدف قرار داد شاید بتوان تکثیر ویروس HIV  را متوقف کرد. این گروه قبلا موفق  به کشف پروتئین دیگری به نام   CycT1شده بودند  که Tat به کمک آن مراحل تکثیر ویروس را آغاز می کند. CycT1 برای عملکرد طبیعی سلول لازم است بنابراین نمی تواند هدف مناسبی برای درمان های ضد ویورس باشد.  این گروه دریافته اند که Ssu72 برای نسخه برداری از ژن های میزبان به شکلی که مورد استفاده ویروس قرار می گیرد لازم نیست، این موضوع باعث می شود تا این پروتئین به هدف مناسبی برای درمان بیماران مبتلا به ایدز تبدیل شود. این گروه قصد دارند  در آزمایشات بعدی خود به بررسی و تحقیق در مورد چگونگی هدف قرار دادن پروتئین Ssu72 برای درمان ایدز بپردازند.