تاریخ انتشار: یکشنبه 08 آبان 1390
غشاء نخاع به عنوان منبعی از سلولهای بنیادی ممکن است سبب پیشبرد درمان بیماری های نخاعی شود

  غشاء نخاع به عنوان منبعی از سلولهای بنیادی ممکن است سبب پیشبرد درمان بیماری های نخاعی شود

دانشمندان ایتالیایی و اسپانیایی در مطالعه استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آسیب های نخاعی برای اولین بار شواهدی را ارائه کردند که نشان می دهد که مننژ ، غشاء پوشانده سیستم عصبی مرکزی ، منبع بالقوه ای از سلول های بنیادی است. این مطالعه که در مجله Stem Cells منتشر شده است ، درک درستی از فعال شدن سلول ها در صدمات سیستم عصبی مرکزی ایجاد کرده و سبب پیشبرد تحقیقات دردرمان های جدید آسیب های ستون فقرات و اختلالات تحلیل برنده مغزی شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ این تیم تحقیقات خود را برآسیب طناب نخاعی ایجاد شده از تروما متمرکزکرده است. بسته به شدت بیماری،آسیب ستون فقرات می تواند منجر به درد یا فلج کامل با هزینه های بالای مراقبت های اجتماعی و پزشکی شود ،. از آنجایی که نخاع فاقد توانایی ترمیم است ، پتانسیل بهبود بیمار به شدت محدود می شود.
دکتر Ilaria Decimo و دکتر Francesco Bifari نویسندگان این مطالعه از دانشگاه Verona گفتند: "تحقیق ما برای اولین بار شواهدی را ارائه می دهد که مننژ نخاع ، حاوی سلول های بنیادی است که توانایی بازسازی و تکثیر را دارند.

بدنبال یک  صدمه نخاعی، تعداد سلول های مننژ افزایش یافته وبه شکل سلو لهای گلیال مهاجرت می کنند . این تیم بر این باورند که این فرآیند بخشی از مکانیسم فعال سازی سلول های بنیادی در بیماری های سیستم عصبی مرکزی (مکانیسمی که می تواند به نوبه خود برای درمان استفاده شود) را توضیح می دهد ،. گروه دکتر Decimo با تشریح نمونه مننژ نخاع رت بالغ آشکار کردند که سلول های مننژ حاوی خواص بسیار مهم سلول های بنیادی هستند. این خواص پس از صدمه به نخاع افزایش می یابد. دکتر Decimo گفت: تحقیق ما  نقش سلول های مننژ در واکنش به ترومای نخاع  را تایید کرده و برای اولین بار نشان می دهد که مننژ نخاع جایگاه سلول های بنیادی است که در اثر آسیب فعال می شوند. "آزمایشات بیشتر می تواند به یک تغییر استراتژیک در پیشبرد طب ترمیمی برای درمان ناراحتی های عصبی و صدمات طناب نخاعی منجر شود."
دکتر Miodrag Stojkovic  تدوین کننده مجله Stem Cells گفت:"این مطالعه اهمیت سلول های بنیادی درونی را  نشان می دهد .شناسایی این سلول ها برای درک مکانیسم های پایه زیست شناسی سلولی و ترمیم بافت و همچنین برای شناسایی داروها و مواد شیمیایی که ممکن است برای به حرکت درآوردن سلول های بنیادی مننژ مورد استفاده قرار گیرد بسیار مهم است."

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه