تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 دی 1393
10 خبر برتر پزشکی جهان در سال 2014 به نقل از سایت medicalxpress(بخش اول)

  10 خبر برتر پزشکی جهان در سال 2014 به نقل از سایت medicalxpress(بخش اول)

سالی که گذشت سال مهیجی در زمینه مطالعات پزشکی بود و تیم های تحقیقاتی زیادی در سراسر جهان به دنبال درک عمیق تر بدن انسان و راه های جلوگیری یا درمان بیماری های انسانی بودند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  برخی از این مطالعات روی فرایند پیری با جلوگیری از آن فوکوس کرده بودند و عده ای دیگر به دنبال راه هایی برای تقویت توانایی های ذاتی که از تولد با ماست، بوده اند. در زیر به چند دستاورد مهم پزشکی در سال 2014 اشاره خواهیم داشت:

  1. منشا جغرافیای ایدز شناخته شد:  تیم های تحقیقاتی از سراسر جهان به هم پیوستند تا دریابند که کجا، کی و چگونه اولین مورد ایدز در انسان اتفاق افتاد. با استفاده از آنالیزهای آماری آن ها دریافته اند که منشا این بیماری در Kinshasa پایتخت جمهوری دمموکراتیک کنگو و حول و حوش سال 1920  بوده است. به نظر می رسد اولین بار انسان  به وسیله شمپانزه ها به این ویروس مبتلا شده است و این تیم نشان داده اند که چگونه تغییرات اجتماعی و روش های حمل و نقل موجب شیوع این بیماری از سال 1960 به بعد شده است.
  2. سزارین ممکن است موجب تغییرات اپی ژنتیکی شود: مطالعه ای به و سیله محققین در انستیتو کارولینسکا شواهدی را نشان می دهد که زایمان از طریق سزارین می تواند منجر به تغییراتی در سلول های بنیادی نوزاد شود. برخی از تغییراتی که این تیم دریافته اند می توانند منجر به افزایش خطر بیماری های ایمونولوژکی مانند آسم، دیابت نوع یک، سلیاک و ... شود. هم چنین این مطالعه بیان می کند که مشخص نیست که این تغییرات اپی ژنتیکی طولانی مدت هستند یا کوتاه مدت.
  3. ماشه شروع فرایندهای استرس در مغز شناخته شد: تیمی از محققین در انستیتو کارولینسکا سوئد یک فاکتور مهم مرتبط با استرس را کشف کرده اند. این پروتئین که secretagogin نام دارد به عنوان ماشه ای برای شروع آزادسازی هورمون استرس CRH در مغز عمل می کند. مطالعات قبلی نشان داده بود که CRH بخشی از فرایندی است که منجر به سیگنالینگ به غده هیپوفیز و سایر اندام ها می شود.
  4. شناسای اولین گام ها در ایجاد سرطان پانکراس: تیمی از محققین در کلینیک مایو فرایندهای بدوی دخیل در ایجاد سرطان پانکراس را کشف کرده اند. این مطالعه می تواند منجر به ایجاد درمان هایی شود که مانع از شروع سرطان می شود. این تیم دریافته اند که فرایندهای بدوی که در سطح مولکولی اتفاق می افتند به دلیل ایجاد آسیب های پانکراسی شروع می شوند که برخی از آن ها تغییر شکل داده و به صورت سرطانی رشد می کنند.
  5. شناسایی سیگنال homing در مغز که استعداد مسیر یابی بعضی از افراد را توجیه می کند: محققینی که در کالج لندن کار می کنند بخشی از مغز را شناسایی کرده اند که به افراد اجازه می دهد بدانند باید به کدام سمت حرکت یا سفر کنند و در واقع به آن ها جایگاه و جهت درست را نشان می دهد. آن ها دریافته اند که منطقه entorhinal در مغز که پیش از این نقشش برای جهت یابی مشخص شده بود، مسئول توانایی مسیر یابی ما نیز هست. این محققین دریافته اند که می توانند میزان حس جهت یابی فرد را با به طور دقیق با استفاده از اسکن های بدست آمده از MRI تخمین بزنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه