تاریخ انتشار: شنبه 09 اسفند 1393
سلول های بنیادی دندان عقل می توانند به سلول هایی تبدیل شوند که برای درمان زخم قرنیه استفاده شوند

  سلول های بنیادی دندان عقل می توانند به سلول هایی تبدیل شوند که برای درمان زخم قرنیه استفاده شوند

سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان عقل می توانند هم برای تبدیل به سلول های قرنیه چشم شوند و هم برای ترمیم قرنیه آسیب دیده به دلیل عفونت یا آسیب مورد استفاده قرار گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه صورت گرفته در مدرسه پزشکی پیتزبورگ نشان می دهد که این سلول ها می توانند روزی منبعی جدید برای بافت پیوندی قرنیه ساخته شده از سلول های خود فرد باشند.

نابینایی قرنیه که میلیون ها فرد را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است می تواند به وسیله قرنیه های اهدایی درمان شود. اما کمبود اهدا کننده های قرنیه و رد پیوند قرنیه که اتفاق می افتد می تواند منجر به از دست رفتن بینایی به صورت دایم شود. این مطالعه به این دلیل امیدوار کننده است که از سلول های خود فرد برای درمان استفاده می کند و به همین دلیل دیگر مشکلات گفته شده وجود نخواهد داشت. این مطالعه نشان داده است که سلول های بنیاد پالپ دندانی بدست آمده از دندان آسیاب سوم انسانی(دندان عقل) می توانند به سلول های استرومایی قرنیه به نام کراتینوسیت ها تبدیل شوند که دارای منشا جنینی یکسانی هستند. این محققین کراتینوسیت های مهندسی شده را به درون قرنیه موش سالم تزریق کردند، در آن جا این سلول ها با بافت پیشین یکپارچه شد بدون این که نشانه ای از رد پیوند وجود داشته باشد. هم چنین آن ها سلول ها را برای تکوین ساختارهای استرومای قرنیه شبیه بافت طبیعی استفاده کردند. مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی پالپ دندان می تواند برای ایجاد سلول های عصبی، استخوانی و سایر سلول های استفاده شود. این سلول ها پتانسیل بالایی برای استفاده در طب ترمیمی دارند. در مطالعات بعدی محققین قصد دارند از این تکنیک برای تصحیح اسکار قرنیه در مدل های حیوانی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه