تاریخ انتشار: یکشنبه 16 فروردین 1394
تولید نورون های بیشتر از سلول های بنیادی عصبی با دستکاری مولکول RNA

  تولید نورون های بیشتر از سلول های بنیادی عصبی با دستکاری مولکول RNA

تیمی از محققین در سانفرانسیسکو مولکول RNAیی به نام Pnky را کشف کرده اند که می تواند دستکاری شود تا نورون های بیشتری را از سلول های بنیادی عصبی تولید کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، این مطالعه که اخیرا صورت گرفته است می تواند در طب ترمیمی و درمان بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون و آسیب های مغزی ترومایی و سرطان کاربرد داشته باشد. مولکول Pnky یکی از RNAهای غیر کد کننده بی شماری است که جدیدا کشف شده است و بیش از 200 نوکلئوتید در ژنوم انسانی طول دارد و با این که پروتئینی را کد نمی کند اما دارای فعالیت بیولوژیک است. مولکول Pnky نزدیک ژنی به نام Brain کد می شود. این محققین اولین بار Pnky را در سلول های بنیادی عصبی مغز موش پیدا کردند و سپس این مولکول را در سلول های بنیادی عصبی مغز انسانی در حال تکوین مشاهده کردند. آن ها دریافتند زمانی که Pnky را در فرایند ناک دان از سلول های بنیادی بر می دارند تولید نورون ها سه تا چهار برابر می شود. این یافته ها پیشنهاد می کند که Pnky می تواند در نهایت برای بکار بردن در طب ترمیمی و سرطان مهم باشد.

با استفاده از تکنیکی به نام mass spectrometry محققین دریافتند که Pnky به پروتئینی به نام PTBP1 متصل می شود که در تومورهای مغزی وجود دارد و یکی از عوامل رشد تومورهای مغزی است. به نظر می رسد در سلول های بنیادی عصبی، Pnky و PTBP1 با یکدیگر عمل می کنند تا تولید نورون ها را سرکوب کنند. با توجه به آن چه گفته شد می توان گفت که شناسایی RNAهای غیر کدکننده انسانی و عملکرد آن ها می تواند در آینده ای نزدیک به ایجاد درمان های جدید برای بیماری های لاعلاج و صعب العلاج کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه