تاریخ انتشار: دوشنبه 17 فروردین 1394
ایجاد بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی در واحد علوم و تحقیقات

  ایجاد بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی در واحد علوم و تحقیقات

مدیر گروه های ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی این واحد دانشگاهی در آینده نزدیک خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان از واحد علوم و تحقیقات، دکتر شیوا ایرانی با یادآوری اینکه گروه های ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات فقط در دوره های تحصیلات تکمیلی فعالیت دارند، به برنامه های این دو گروه برای ارتقای سطح علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی در سال جدید اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شرکت دانش بنیان در زمینه ژنتیک وسلولی مولکولی با توجه به ظرفیت های آزمایشگاهی مناسب واحد علوم و تحقیقات، برگزاری کارگاه های آموزشی ، انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و مراکز مرتبط با علم ژنیتک و سلول مولکولی از جمله برنامه های گروه های ژنتیک و سلول مولکولی واحد علوم و تحقیقات است.

ایرانی سطح محتوای علمی مقالات گروه ژنتیک و سلولی و مولکولی را بالا ارزیابی کرد و افزود: تنها در سال 1393 در این دو گرایش، بیش از 100 عنوان مقاله علمی پژوهشی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان ارائه شده است.

وی درباره آزمایشگاه کشت سلول استاندارد و مجهز واحد علوم و تحقیقات نیز گفت: تجهیزات پزشکی تولید داخل و وارداتی برای داشتن استاندراد و تأیید وزارت بهداشت باید مورد تست سلولی قرار گیرند و از آنجاکه آزمایشگاه کشت سلول واحد علوم و تحقیقات ظرفیت و امکانات مناسبی برای انجام این تست دارد، می تواند به عنوان یک آزمایشگاه مرجع در آینده نزدیک عمل کرده و درآمد مناسبی برای واحد علوم و تحقیقات کسب کند.

ایرانی ایجاد بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی را از جمله برنامه های آینده گروه ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات دانست و افزود: سهولت دسترسی به نمونه های بافتهای سرطانی و سلولی از جمله دغدغه های همیشگی دانشجویان این گروه است.

وی تاکید کرد: در صورت حمایت مدیریت واحد علوم و تحقیقات می توان با ایجاد این دو بانک علاوه بر رفع نیاز دانشجویان واحد به عنوان یک منبع برای دانشجویان دیگر دانشگاه ها و محققان کشور مطرح شده و در بحث کاهش وابستگی به شهریه دانشجو نیز اقدام مثبتی صورت دهیم.

مدیر گروه های ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات همچنین از راه اندازی مقاطع کارشناسی ارشد زیست فناوری گرایش میکروبی در آینده نزدیک در این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: زیست فناوری میکروبی جزو رشته های بین رشته ای و حوزه های به روز و کاربردی در دنیاست که ارتباط مستقیمی با مهندسی ژنتیک دارد.

وی به فعالیت های تحقیقاتی استادان و دانشجویان گروه های ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات در زمینه مهندسی بافت اشاره کرد و افزود: امکان بازسازی بافتهایی آسیب دیده ای مثل بافتهای استخوانی و عصبی در بدن وجود ندارد و یا به ندرت صورت می گیرد از همین رو تحقیقات ما که با همکاری دیگر متخصصان مرتبط با مهندسی بافت صورت می گیرد در ارتباط با کشت سلول های بافتهای آسیب دیده خارج از بدن و جایگزینی با بافت های آسیب دیده است.

ایرانی خاطرنشان کرد: در این گروه کشت بافت گیاهان دارویی و بررسی میزان تولید متابولیت های ثانویه مورد استفاده در داروسازی به همراه تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی گیاهان باززایی شده و تولید گیاهان با صفات مطلوب و بهینه شده با ایجاد تغییرات ژنتیک از اهمیت شایانی بر خوردار است.

وی تولید ارقام پنبه مقاوم به خشکی و شوری و بررسی ژنوم ارقام پنبه ممتاز ایران و بررسی مسیر ژنتیکی ایجاد مقاومت در گیاهان استراتژیک ایران با همکاری مراکز تحقیقاتی را از دیگر اقدامات این گروه دانشگاهی ذکر کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه