تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 آبان 1394
قطرات چربی سلول های بنیادی را در برابر استرس محافظت می کند

  قطرات چربی سلول های بنیادی را در برابر استرس محافظت می کند

محققین در انستیتو فرانسیس کریک با مطالعه روی مگس های سرکه، مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی را از استرس ایجاد شده بوسیله اسیدهای چرب غیر اشباع طی استرس اکسیداتیو محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، استرس اکسیداتیو یک عدم توازن متابولیک است که موجب می شود که سلول های مولکول های شدیدا فعالی به نام رادیکال های آزاد را بسازند. زمانی که رادیکال های آزاد در بیماری هایی مانند سکته یا بیماری های نورودژنراتیو به سطح بسیار بالا و خطرناکی برسند، می توانند به سلول ها آسیب رسانده و آن ها را بکشند.

در این مطالعه محققین از تکنیک های ژنتیکی قوی در مورد مگس های سرکه استفاده کردند تا دریابند که چگونه سلول های سازنده مغز به نام سلول های بنیادی عصبی، خودشان را از دست اسیدهای چرب غیر اشباع محافظت می کنند. اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 برای رژیم غذایی انسان ضروری هستند و اغلب به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.  با این حال، طی شرایط استرس اکسیداتیو این مولکول ها به تهاجم بوسیله رادیکال های آزاد بسیار آسیب پذیر هستند. این امر زنجیره ای از واکنش های مضر را ایجاد می کند که به بسیاری از مولکول های درون سلول آسیب می رساند. در این مطالعه محققین مگس های سرکه را در رژیم غذایی غنی از امگا6 پرورش دادند و سپس این جانوران را در معرض مواد شیمیایی اکسید کننده ای قرار دادند که استرس اکسیداتیوی که طی بیماری های انسانی رخ می دهد را شبیه سازی می کردند. این امر موجب تجمع چربی در مغز این موجودات شد. زمانی که محققین از تکنیک های ژنتیکی برای بلوک کردن تشکیل این قطرات استفاده کردند مشاهده کردند که افزایش زیادی در آسیب سلولی ناشی از اسیدهای چرب غیر اشباع اکسید شده رخ داد. مطالعات بیشتر نشان داد که این قطرات چربی با مخفی کردن اسیدهای چرب غیر اشباع در هسته محافظت کننده شان، نقش آنتی اکسیدانی ایفا می کنند. این امر به کاهش واکنش های زنجیره ای مضر که در درون سلول های بنیادی عصبی اتفاق می افتد کمک می کند. این مطالعه روی مگس های سرکه نشان دهنده یک نقش آنتی اکسیدانی روی قطرات چربی است و نشان می دهد که آن ها سلول های بنیادی را در مغز در حال تکوین از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه