تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 آذر 1394
رشد سلول های عصبی شبکیه در آزمایشگاه

  رشد سلول های عصبی شبکیه در آزمایشگاه

محققین در جان هاپکینز روشی را طراحی کرده اند که سلول های بنیادی را به طور موثر به سلول های گانگلیونی شبکیه تبدیل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های گانگلیونی شبکیه(RGCs) نوعی سلول عصبی هستند که در شبکیه قرار دارند و سیگنال های بینایی را از چشم به مغز منتقل می کنند. مرگ و یا نقص عملکردی این سلول ها موجب از دست رفتن بینایی در بیماری هایی مانند گلوکوم و MS می شود. در این مطالعه جدید محققین با استفاده از یک فرایند آزمایشگاهی یک رده سلول های بنیادی جنینی انسانی را به صورت ژنتیکی مدیفه کردند تا طی روند تمایزشان به سلول های گانگلیونی شبکیه به صورت فلورسنس در آیند. آن ها در این مطالعه با استفاده از تکنیک CRISPR-Cas9  ژن یک پروتئین فلورسنس را به درون DNAی سلول های بنیادی وارد کردند. این پروتئین فلورسنس قرمز زمانی می تواند بیان شود که ژن دیگری به نام BRN3B یا POU4F2 نیز بیان شود. پروتئین BRN3B به وسیله سلول های گانگلیونی بالغ شبکیه بیان می شوند. در نتیجه زمانی که سلول بنیادی به سلول گانگلیونی شبکیه تمایز یافت، می توان بیان این ژن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. درگام بعدی محققین سلول های گانگلیونی شبکیه را با استفاده از تکنیک FACS‌خالص سازی کردند. این سلول ها ویژگی های فیزیکی و زیستی سلول های گانگلیونی شبکیه طبیعی را نشان می دهند. هم چنین محققین دریافته اند که اضافه کردن ماده فورسکولین در روز اول این فرایند تمایزی، کارایی تمایز سلولی به سلول های گانگلیونی شبکیه را بهبود می بخشد. محققین براین باورند که می توان با استفاده از این سلول های گانگلیونی شبکیه تمایز یافته از سلول های بنیادی درک بهتری نسبت به بیولوژی عصب بینایی به دست آورد و از آن ها برای مدل سازی بیماری های چشمی انسان و تست های دارویی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 07 بهمن,1394

حسین

سلام وقت بخیر .. یکی از پزشکان مشاور درباره درمان مگس پران نوشته بودند تحقیقات به این صورت هست که ابتدا سلول های بالغ را remove کرده سپس سلول های جدید جایگزین میشوند ...این تحقیقات کجا انجام میشه ؟؟ با توجه به اینکه فرمودید در ایران هنوز طرحی در این زمینه انجام نشده ..... با تشکر فراوان

ﺳﻪشنبه, 06 بهمن,1394

پزشک مشاور

حسین@: <br />باسلام <br />دراین زمینه هنوز در ایران طرحی قابل اجرا نمی باشد، درسایر کشور ها هم برای درمان بیماری های چشمی ، سلول درمانی به مرحله کلینیکال نرسیده است.

ﺳﻪشنبه, 29 دی,1394

حسین

سلام ... وقتتون بخیر ..درباره مگس پران کار جدیدی صورت نگرفته ؟ به خدا کلافه شدم از دستشون

شنبه, 21 آذر,1394

پزشک مشاور

بنفشه@: <br />باسلام <br />هنوز مطالعات آزمایشگاهی روی مدل های حیوانی ادامه دارد به این خاطر که همزمان دیگربیماری های چشمی هم درحال بررسی است.به زودی نتایج اتمام این فاز ازطریق همین سایت اعلام می شود.

جمعه, 20 آذر,1394

بنفشه

با عرض سلام و خسته نباشید.با توجه به خبر 12 مرداد 92 خانم دکتر ستاریان در خصوص اینکه فاز مطالعاتی و تحقیقات آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی درمان بیماری‌های شبکیه به کمک سلول‌های بنیادی به پایان رسیده است و نتایج بیانگر دستیابی محققین ایرانی به سلول‌های قابل پیوند در انسان است، از آن زمان هیچ خبری در مورد پیوند سلولهای بنیادی در شبکیه چشم انسان ندیدم لطفا راهنمایی کنید . <br />اگر داوطلب برای این پیوند باشیم تا چند درصد امید موفقیت است و به چه صورت باید اقدام کرد؟ <br />منتظر دریافت پاسخ هستم. با تشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه