تاریخ انتشار: شنبه 17 بهمن 1394
حل معمای جنین های ناقص

  حل معمای جنین های ناقص

برای بسیاری از زوج های نابارور داشتن بچه یک رویا محسوب می شود. امروزه ده ها هزار بچه از طریق لقاح آزمایشگاهی(IVF) به دنیا می آیند. اما متاسفانه اغلب جنین هایی که حاصل بارور کردن تخمک به وسیله اسپرم در شرایط آزمایشگاهی هستند با نقص هایی همراه هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین در مرکز تحقیقات بیمارستان دانشگاه مونترال عامل مهمی را کشف کردند که در درک چگونگی اتفاق افتادن این نقص در جنین های در حال تکوین کمک می کند.

حدود نیمی از جنین هایی که در این روش های کمک باروری استفاده می شوند دارای برخی سلول هایی هستند که تعداد کروموزوم طبیعی ندارند. این جنین ها که آن ها را تحت عنوان جنین موزائیک می شناسند دارای کیفیت پایینی هستند و بسیاری از کلینیک ها ترجیح می دهند آن ها را به خانم ها انتقال ندهند. با مطالعه جنین های موش محققین مکانیسمی را کشف کرده اند که به موجب آن سلول های ناقص تقسیم می شوند و در جنین در حال تکوین تداوم می یابند. داشتن تعداد کروموزوم های غیر طبیعی(آنیوپلوئیدی) معمولا با ناباروری همراه است. با این حال دلیل این آنیوپلوئیدی در جنین ها به صورت یک راز است. با استفاده از روش های میکروسکوپی پیشرفته، محققین توانسته اند ساختارهای شبه اقماری کوچکی به نام ریز هسته(micronuclei) را در مجاورت هسته اصلی شناسایی کنند. با مونیتور کردن چگونگی تقسیم این سلول های محتوی این ریزهسته ها، محققین دریافتند که مواد ژنتیکی موجود در این ریز هسته ها تنها به وسیله یک سلول دختری به ارث می رسد. این نشان می دهد که این ریز هسته ها دلیل آنیوپلوئیدی هستند و به موجب آن ها جنین های موزائیک ایجاد می شوند. این کشف از آن جایی مهم تر به نظر می رسد که اگر وقوع چنین فرایندی در انسان نیز تایید شود می تواند روش غیر تهاجمی مناسبی را برای آنیوپلوئیدی معرفی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه