تاریخ انتشار: دوشنبه 26 بهمن 1394
کلون کردن اولین سلول های بنیادی جنینی از پوست انسان

  کلون کردن اولین سلول های بنیادی جنینی از پوست انسان

محققین برای اولین بار با استفاده از تکنیک های کلونینگ، سلول های پوست انسانی را به سلول های بنیادی با توان تمایزی بالا(پرتوان) تبدیل کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، نسبت بیماری هایی که می تواند بوسیله بافت های مهندسی شده در آزمایشگاه معالجه شوند با افزایش سن، افزایش می یابد اما اگر ما قادر نباشیم این عمل را به وسیله سلول های بالغ انجام دهیم، این کار ارزش خود را تا حد زیادی از دست می دهد. تکنیک کلونینگ با برداشته هسته از تخم های لقاح نیافته و جایگزین کردن آن با هسته سلول پوستی عمل می کند. یک شوک الکتریکی موجب می شود که سلول ها شروع به تقسیم کنند تا این که بلاستوسیست ایجاد کنند. طی فرایند IVF‌ ، این بلاستوسیست به رحم پیوند می شود تا جنین جدید بوجود آید اما در این جا هدف ایجاد بافت و سایر اندام ها است. اگرچه ممکن است جنین های تولید شده حتی در صورت پیوند به یک رحم به انسان کلون شده تبدیل نشوند اما محققین به انجام این فرایند بسیار نزدیک شده اند. با استفاده از تکنیک کلونینگ که منجر به تولید گوسفند دالی در سال 1996 شد، محققین پیش از این توانسته اند سلول های پوستی مشتق از یک فرد 35 ساله و یک مرد 75 ساله را به سلول های بنیادی تبدیل کنند. این موجب ایجاد این دیدگاه شد که بخش های بدن می توانند در سن پیری نیز بازسازی شوند. سال گذشته، تیمی از محققین توانستند سلول های بنیادی را از سلول های پوستی نوزادان تولید کنند اما بدلیل این که با افزایش سن موتاسیون هایی در سلول اتفاق می افتد، مشخص نیست که آیا این روش می تواند در مورد بالغین نیز صورت گیرد یا خیر.اینک، محققین در انستیتو تحقیقات سلول های بنیادی لس آنجلس می گویند که توانسته اند نتایج مشابهی را در مورد دو مرد بالغ بدست آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 04 آبان,1400

بیمار

سلام من 35 سالمه... سال 97 یائسه شدم.. سال 98 بخاطر خونریزی شدید تحت جراحی هیسترکتومی رحم قرار گرفتم... دکترم دهانه رحم رو نگه داشته برام... تازه ازدواج کردم آیا میتونم بچه دار بشم؟
آیا رویان قابلیت احیای مجدد رحم رو داره؟
دکتر رفتم گفتن ممکنه با رحم اجاره ای بتونی بچه داربشی. میخوام تو وجود خودم بزرگ بشه و به دنیا بیاد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه