تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 خرداد 1395
پیوند سلول های بنیادی با روشی ایمن تر

  پیوند سلول های بنیادی با روشی ایمن تر

محققین دانشگا میلان روش ایمن تری را برای پیوند سلول های بنیادی به افرادی که اهدا کننده کاملا مطابقی را ندارند طراحی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، نتایج امیدوار کننده ای از سلول درمانی بعد از پیوند که منجر به افزایش قدرت سیستم ایمنی بر علیه عفونت های ویروسی و تومورها می شود برای اولین بار از مطالعه ای در انستیتو تومور ملی(INT) در میلان ایتالیا بدست آمده است. در این مطالعه که نتایج فاز یک و دو آن در مجله Blood به چاپ رسیده است آن ها استفاده از دوز پایین پرتوشیمی درمانی که با دوز پایین لنفوسیت های اهدایی CD8- بعد از پیوند همراه بود را بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز 50درصد سازگار ارزیابی کردند!.

هدف این مطالعه کاهش سمیت پیوند و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بعد از پیوند بود تا مرگ و میر ناشی از عفونت ها و عود مجدد سرطان را کاهش دهد. پیوند سلول های بنیادی برای کسانی که اهدا کننده ای با HLA‌مشابه دارند و کاملا مطابق هستند گزینه بسیار مناسبی برای درمان سرطان های خونی است اما متاسفانه بیش از 60 درصد بیماران از چنین اهداکننده های کاملا مطابقی برخوردار نیستند. این افراد معمولا از اهدا کننده نیمه مطابق(haploidentical) یا پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف استفاده می کنند.

در این مطالعه جدید، محققین 28 بیمار مبتلا به نئوپلازی های خونی پیشرفته را مورد تیمار با روش مذکور قرار دادند. مرگ و میر ناشی از پیوند بعد از دو سال، از 50 درصد به 25 درصد رسید. در این میان نکته مهمی که وجود داشت این بود که در آن ها استفاده از این روش هیچ گونه پاسخ ایمنی شدیدی را در برابر سلول های دریافتی در پی نداشت و سلول درمانی به خوبی برای بیماران قابل تحمل بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه