تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 مرداد 1395
استفاده از سلول های بنیادی برای رشد قلب

  استفاده از سلول های بنیادی برای رشد قلب

در تلاشی آزمایشگاهی محققین توانسته اند سلول های قلبی دارای ضربان را در آزمایشگاه بسازند. با استفاده از یکسری شوینده ها، آن ها سلول های قلبی رت را از ماتریکس قلبی جداسازی کردند و سپس این ماتریکس سلول زدایی شده را مجددا به عنوان بستری برای سلول های قلبی تازه استفاده کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آمار نشان می دهد که بیش از 5 میلیون نفر در آمریکا به نارسایی های قلبی مبتلا هستند و سالانه بیش از 550000 نفر به این آمار اضافه می شود و 50000 نفر نیز در انتظار دریافت پیوند می میرند. در این راستا محققین مدرسه پزشکی هاروارد به دنبال راهی برای تولید سلول های قلبی در آزمایشگاه بوده اند. آن ها سلول های قلبی رت را گرفته و با استفاده از روشی مرحله به مرحله و با استفاده از شوینده های خاص، آن را سلول زدایی کردند. این روش مشکلات رد پیوند را نخواهد داشت زیرا ماتریکس موجود فاقد سلول است و در نتیجه سیستم ایمنی را تحریک نمی کند. از طرفی دیگر، سلول های قلبی تازه کشت داده شده روی این داربست ها نیز می توانند ماتریکس تازه ای را به نوبه خود تولید کنند که به خودی خود مشکل پاسخ ایمنی را برطرف می سازد و بیمار دیگر نیازمند مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی نیست.

اما مشکل اصلی در ایجاد قلب های جدید، یافتن سلول های مناسب نیست بلکه ایجاد یک ساختار قلبی پیچیده است. برای برداشتن سلول ها از قلب های رتی ، محققین محلول های شوینده ها را از طریق شبکه عروقی که به طور طبیعی اندام را تغذیه می کنند پمپ کردند. این محلول ها تمامی خورده ها و بقای سلولی را شسته و ماتریکس از فیبرهای پروتئینی را باقی می گذارد که داربستی از بافت پیوندی قلبی زنده را شکل می دهند و ماتریکس خارج سلولی نام دارد. سلول های بنیادی روی این داربست سلول زدایی شده کشت داده شده و در طی فرایندی چند روزه به سلول های قلبی تمایز می یابند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه