تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 شهریور 1395
پیوند سلول های بنیادی خون ساز ممکن است گزینه درمانی بی خطرتری برای بیماران مبتلا به MS باشد

  پیوند سلول های بنیادی خون ساز ممکن است گزینه درمانی بی خطرتری برای بیماران مبتلا به MS باشد

محققین از سلول درمانی برای جایگزین کردن درمان های ترکیبی با شیمی درمانی و پرتودرمانی برای بیماران مبتلا به MS‌استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد روشی را برای پیوند سلول های بنیادی طراحی کرده اند که ممکن است موجب عدم نیاز بیماران به درمان های سیستماتیک پیشین شود که از شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز استفاده می کردند. اگر موفقیت آمیز باشد، می تواند پیوند سلول های بنیادی را گزینه مناسبی برای بیمارانی دانست که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس هستند و شیمی درمانی ها اثرات سمی را روی آن ها به جای می گذارد. در حال حاضر محققین این روش درمانی را روی موش ها تست کرده اند و به نتایج امیدوار کننده ای رسیده اند. اگر این امر در مورد انسان نیز مانند موش جواب دهد می توان امیدوار بود که خطر مرگ ناشی از پیوند سلول های بنیادی خونی از 20 درصد به صفر برسد.

شیمی درمانی های تهاجمی، نیازمند از بین بردن همه سلول های مغز استخوان قدیمی است و این امر برای بدن قابل تحمل نیست. علاوه بر کشتن سلول های بنیادی قدیمی، این درمان به سلول های دیگر میزبان مانند سلول های کبدی نیز آسیب می رساند و می تواند منجر به عقیم شدن فرد شود. اما محققین دانشگاه استنفورد به جای کشتن سلول های در حال تقسیم با روشی مانند شیمی درمان، روش دقیق تری را برای خلاص شدن از شر سلول های بنیادی پیدا کرده اند و شامل ترکیبی از دو آنتی بادی است که یکی پروتئین سطحی c-Kit را روی سلول های بنیادی خونی هدف قرار می دهند و دیگری مولکولی به نام CD47 را هدف قرار می دهد و به ماکروفاژها اجازه می دهد که سلول های پوشیده شده با آنتی بادی c-Kit را تخریب کنند. در موش ها، این ترکیب سلول های بنیادی قدیمی را به سرعت پاکسازی کرد و اجازه پیوند موفقیت آمیز سلول های بنیادی جدید با کمترین عوارض جانبی را می دهد. در بخش بعدی محققین از مخلوط سلول های بنیادی و سلول های ایمنی مختلف مشتق از اهدا کننده استفاده کردند. این سلول های ایمنی قدیمی می توانند منجر به بیماری گرافت علیه میزبان شوند و بافت میزبان را هدف قرار دهند. به همین دلیل محققین بافت اهدایی را خالص سازی کرده و تنها محتوای سلول های بنیادی خونی آن را باقی بگذارند. استفاده از این سلول های بنیادی می تواند به بهبود بیماران کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه