تاریخ انتشار: دوشنبه 03 آبان 1395
دلیل تفاوت سلول های بنیادی پرتوان القایی با بافتی که از آن مشتق شده اند چیست؟

  دلیل تفاوت سلول های بنیادی پرتوان القایی با بافتی که از آن مشتق شده اند چیست؟

محققین جان هاپکینز می گویند که همان ژن هایی که تمایز سلول های طبیعی به سلول دیگر یا سرطانی شدن سلول ها دچار تغییر می شوند، در سلول های بنیادی که از طی فرایند بازبرنامه ریزی از سلول های بالغ مشتق می شوند نیز دچار تغییر می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) اگرچه از تظر ژنتیکی با سلول های بالغی که از آن ها مشتق شده اند یکسان هستند اما توانایی خودنوزایی و تمایز به هر نوع سلولی را دارند. اینک محققین جان هاپکینز اختلافات مولکولی قابل توجهی را بین این سلول های بنیادی پرتوان القایی و سلول های بنیادی جنینی کشف کرده اند که بیشتر به مباحث اپی ژنتیکی مرتبط می شود. در واقع مطالعات اندکی روی طبیعت اپی ژنتیکی سلول های بنیادی صورت گرفته است. در واقع امروزه بیشتر اطلاعاتی که در مورد این سلول های بنیادی وجود دارد بیشتر در مورد تولید و رشد این سلول هاست و کمتر به ماهیت آن ها توجه دارد.

برای مقایسه و ایجاد وجه افتراق بین فیبروبلاست ها و سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از آن ها طی بازبرنامه ریزی، محققین روی تغییرات شیمیایی یا متیلاسیون این سلول ها فوکوس کردند. این تغییرات شیمیایی که با ژن های خاموش مرتبط است را جزء تغییرات اپی ژنتیکی محسوب می کنند. در این مطالعه آن ها مشاهده کردند که طی بازبرنامه ریزی سلولی، میزان مناطق متیله شده افتراقی از سلول های مبدا(در اینجا فیبروبلاست) تا سلول های بنیادی متفاوت است. هم چنین آن ها مشاهده کردند که بازبرنامه ریزی سلولی برای تبدیل شدن به سلول بنیادی ظاهرا شامل بسیاری از مناطق متیله شده و ژن های مشابه است. یکی از نتایج جالب این مطالعه این بود که درجه ای از هم پوشانی بین مناطق متیله شده افتراقی و ژن های دخیل در تبدیل شدن فیبروبلاست ها به سلول های بنیادی و تبدیل سلول های طبیعی به سلول های سرطانی وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه