تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1395
یک سرکوب کننده توموری، کلیدی برای حفظ وضعیت سلول های بنیادی در عضلات

  یک سرکوب کننده توموری، کلیدی برای حفظ وضعیت سلول های بنیادی در عضلات

یک ژن که نقش سرکوب کنندگی توموری آن در طیف وسیعی از بافت ها شناسایی شده است، نقش کلیدی را در خفته نگه داشتن سلول های بنیادی تا زمان نیاز بازی می کند. این یافته ها می تواند هم در زمینه سلامت انسانی و هم تولیدات جانوری کاربرد داشته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر شیهوآن کوآنگ و همکارانش در دانشگاه Purdue دریافته اند که مدیفه کردن بیان ژن PTEN می تواند روزی نقش مهمی را در افزایش توده عضلانی در جانوران مزرعه(مانند گاو و گوسفند) بازی کند و درمان های با هدف درمان آسیب های عضلانی در انسان را بهبود ببخشد.

سلول های بنیادی عضلانی یا سلول های اقماری معمولا به صورت خفته هستند و تنها در صورت نیاز به تولید عضلات جدید و در زمان آسیب یا بیماری فعال شده و تکثیر می یابند. ناتوانی در حفظ این خفتگی می توان منجر به از دست رفتن سلول های اقماری شود. با افزایش سن در انسان، تعداد سلول های اقماری به تدریج کاهش می یابد و سلول های باقی مانده نیز نمی توانند بازسازی عضلات را به خوبی انجام دهند.

در این مطالعه کوآنگ و همکارانش دریافته اند که PTEN نقش مهمی را در سلول های اقماری بازی می کند. ژن PTEN، ژنی است که پروتئینی را کد می کند که سیگنال های رشد را سرکوب می کند و بدین ترتیب سلول های توموری سریع الرشد را سرکوب می کند. جهش در ژن PTEN‌ می تواند منجر به سرطان های مختلف شود اما این عملکرد این ژن در سلول های بنیادی عضلانی چگونه است.

به نظر می رسد که ژن PTEN به میزان زیادی در سلول های اقماری که در حالت خفته قرار دارند، بیان می شود و زمانی که این سلول ها تمایز می یابند، سطح PTEN‌نیز کاهش می یابد. با ناک اوت کردن ژن PTEN در سلول های اقماری خفته، محققین دریافتند که این سلول ها خیلی سریع به سلول های عضلانی تمایز می یابند. بنابراین PTEN نقش ضروری را در حفظ سلول های اقماری در حالت خفته بازی می کند.

در این مطالعه محققین نشان دادند که با ناک اوت کردن PTEN در سلول های پیش ساز جنینی موش، رشد موش افزایش پیدا کرده و بر توده عضلانی آن افزوده می گردد و این موش ها رشدی تا 40 درصد بیشتر از موش های طبیعی دارند. بدون PTEN، نه تنها سلول اقماری کمتری تولید می شود، بلکه سلول های اقماری حاصل نمی توانند خفتگی شان را نیز حفظ کنند و این امر منجر به کاهش عضلات طی فرایند پیری می شود. از طرف دیگر محققین می گویند که توانایی کنترل بیان PTEN می تواند منجر به درمان هایی برای بهبود سریع تر آسیب های عضلانی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه