تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 خرداد 1396
کمک گرفتن از پروتئینی مهندسی شده برای مبارزه با ویروس مرس(MERS)

  کمک گرفتن از پروتئینی مهندسی شده برای مبارزه با ویروس مرس(MERS)

در سال 2012، پیرمردی 60 ساله با علایمی شبیه سرماخوردگی به بیمارستانی خصوصی در جده عربستان مراجعه کردند و دو هفته بعد وی به دلیل نارسایی اندام های مختلفش مرد. وی اولین قربانی ویروس ناشناخته ای بود که بعدها محققین آن را ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) نامیدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در آن زمان، سازمان سلامت جهانی(WHO) ویروس مرس را یک تهدید فوری اعلام کرد که هیچ واکسن و درمانی نداشت. این موجب شد که محققین زیادی به دنبال یافتن یک ابزار ضد ویروسی جدید باشند.

در این راستا، دکتر سیدو و همکارانش در دانشگاه تورنتو توانستند پروتئین یوبی کوئیتین(پروتئینی که تقریبا هر سلولی وجود دارد) را به دارویی تبدیل کنند که قادر است در سلول های انسانی کشت شده در آزمایشگاه، ویروس مرس را خنثی سازد. آن ها براین باورند که این تکنولوژی می تواند برای طیف وسیعی از پاتوژن ها استفاده شود و معادلات را در مبارزات ضد ویروسی به نفع سلامت انسانی تغییر دهد.

مرس نیز مانند ویروس سارس عمل می کند. این دو ویروس تقریبا یک سوم افرادی که به آن ها مبتلا می شوند را می کشند و مانند اکثر ویروس ها به واسطه جانوران(در مورد مرس بوسیله شتر و خفاش) منتقل می شوند. هر چند از زمان تشخیص این بیماری و این ویروس در سال 2012، نشانه هایی از این ویروس در 27 کشور دیده شده است اما طبق آمارهای WHO، شیوع اصلی آن در عربستان بوده است. مانند اغلب ویروس ها، مرس نیز سیستم یوبی کوئیتین را در سلول های انسانی قرض گرفته و به تکثیر خود ادامه می دهد. به دنبال عفونت، آنزیم های ویروسی مسیرهای یوبی کوئیتینی که برای زنده ماندن سلول حیاتی هستند را تغییر می دهند و به نوعی به سیستم دفاعی ایمنی حمله می کنند. این ویروس در بافت میزبان تکثیر شده و منجر به تخریب آن  می شود و در نهایت در صورت عدم معالجه موجب مرگ فرد می شود.

در این مطالعه، محققین پروتئین یوبی کوئیتین انسانی را مهندسی کردند و آن را به شکلی از پروتئین تبدیل کردند که می تواند آنزیم مرس را فلج کند و مانع از تکثیر ویروس شود. این یوبی کویئتین سنتتیک به صورت سریع عمل می کند و  ظرف 24 ساعت، به طور کامل مرس را از سلول هایی که در ظروف آزمایشگاهی کشت شده بودند، حذف می کند.

این محققین امیدوارند که این پروتئین سنتتیک خیلی سریع مراحل بالینی را بگذراند و برای استفاده در بالین تاییدیه لازم را از FDA بگیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه