تاریخ انتشار: شنبه 24 تیر 1396
درمان مبتنی بر سلول های بنیادی برای هدف قرار دادن سرطان های متاستازیک پوست به مغز

  درمان مبتنی بر سلول های بنیادی برای هدف قرار دادن سرطان های متاستازیک پوست به مغز

پژوهشگران بیمارستان زنان Brigham و انستیتو سلول های بنیادی هاروارد راه حل بالقوه ای را برای کشتن سلول های توموری که به مغز متاستاز می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش  بنیان به نقل از medicalxpress، این تیم تحقیقاتی ویروس های کشنده سرطانی را تولید کرده اند که می توانند سلول های بنیادی را از طریق شریان کاروتید منتقل کنند و آن ها را برای تومورهای متاستازیک در مغز مدل های موشی به کار ببرند. محققین نشان داده اند که توانسته اند با این روش سلول های متاستازیک سرطان پوست را از مغز این مدل های پیش درمانگاهی حذف کنند و منجر به بقای بیشتر آن ها شوند.

تومورهای متاستازیک مغزی، که اغلب از سرطان های ریه، سینه و پوست منشا می گیرند شایع ترین تومورهای موجود مغزی هستند. گزینه های درمانی موجود در حال حاضر محدود هستند. همان طور که گفته شد، برای اولین بار دیدگاه هایی را در مورد راه های هدف قرار دادن تومورهای متعدد متاستازیک مغزی با استفاده از سلول های بنیادی بارگیری شده با ویروس های انکولیتیک ارائه کرده اند که به طور اختصاصی سلول های توموری در حال تقسیم را می کشند.

برای انجام این مطالعه، محققین ابتدا مدل های موشی نوع وحشی BRAF‌و هم چنین موتاسیون یافته ای را ایجاد کردند که به طور دقیقی وضعیت بیماران را تقلید می کرد. تزریق سلول های ملانومای مشتق از بیماران به شریان کاروتید این مدل های پیش درمانگاهی منجر به تشکیل تومورهای متاستازی متعدد در سراسر مغز شد که مشابه با آن چیزی است که در بیماران مبتلا به شکل پیشرفته سرطان ملانوما مشاهده می شود. سلول های تزریق شده مارکرهایی را بیان می کنند که به آن ها اجازه ورود به مغز را می دهد. این سلول ها با مارکرهای بیولومینانس و فلورسنس لیبل شده اند که ردیابی آن ها را مقدور می سازد.

برای ایجاد این درمان بالقوه، محققین جمعیتی از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان بارگیری شده با ویروس انکولیتیک هرپس سیمپلکس(oHSV) را مهندسی کردند که به طور اختصاصی سلول های سرطانی در حال تقسیم را می کشد ولی به سلول های طبیعی آسیبی نمی رساند. مطالعات گذشته بوسیله شاه و همکارانش نشان می دهد که انواع مختلف سلول های بنیادی به طور طبیعی به سمت تومورهای مغزی جذب می شوند. بعد از این که این محققین ثابت کردند که سلول های بنیادی تزریق شده به نواحی متاستازیک مغزی سفر می کنند و به نواحی فاقد تومور نمی روند، سلول های بنیادی بارگیری شده با oHSV را به درون شریان کاروتید موش های متاستازی تزریق کردند. این امر موجب آهسته شدن رشد تومورها و افزایش بقای موش ها شد.  این سلول های بنیادی بارگیری شده بوسیله oHSV در نهایت بوسیله انکولیز ناشی از oHSV می میرند و مانع از ماندن سلول های مهندسی شده در مغز می شوند که این خود می تواند دلیلی برای ایمن بودن این روش درمانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه