تاریخ انتشار: شنبه 31 تیر 1396
می توان سلول ها را برای ترمیم آسیب کبدی شدید بازبرنامه ریزی کرد

  می توان سلول ها را برای ترمیم آسیب کبدی شدید بازبرنامه ریزی کرد

مطالعه ای جدید نشان داده است که سلول های مجاری صفراوی می توانند به سلول های طبیعی کبد تبدیل شوند و به ترمیم کبد بعد از آسیب دیدگی کمک کنند. درک این سیستم بازبرنامه ریزی و نحوه کنترل آن می تواند راه را برای درمان های جدید کبدی هموار سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید که در مجله معتبر Nature به چاپ رسیده است، محققین دانشگاه ادینبورگ به مطالعه هپاتوسیت ها پرداخته اند که سلول های اصلی موجود در کبد هستند و نقش مهمی را در سم زدایی مواد مختلف از خون بازی می کنند. بعد از هر آسیب کوچکی، هپاتوسیت ها می توانند تکثیر شده و آسیب را ترمیم کنند اما اگر آسیب دیدگی شدید باشد آن ها سیگنال هایی را برای عدم تکثیر دریافت می کنند و ترمیمی صورت نمی گیرد. این می تواند منجر به بیماری های کبدی مزمن شود.

این محققین به سرپرستی استوارت فوربس،‌سیستمی را برای تقلید بیماری های کبدی مزمن در موش ایجاد کرده اند. آن ها کشف کرده اند که بعد از آسیب شدید کبدی، نوع دیگری از سلول ها به نام کلانژیوسیت ها برای تبدیل شدن به هپاتوسیت های دارای عملکرد بازبرنامه ریزی می شوند. کلانژیوسیت ها سلول های تخصص یافته ای هستند که مجاری صفراوی را می پوشانند. این سلول ها به طور طبیعی ترشح صفرا را کنترل می کنند. این یافته ها محققین را ترغیب می کنند که به دنبال داروهایی باشند که بتوانند سلول های مجاری صفراوی را برای تبدیل شدن به هپاتوسیت های کبدی تحریک کند. در حال حاضر این تیم تحقیقاتی در حال تست داروهایی هستند که پیش از این برای استفاده در شرایط خاص بالینی مورد استفاده قرار گرفته اند تا اثر آن ها روی سلول های مجاری صفراوی و افزایش ظرفیت بازسازی کنندگی آن ها بررسی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه