تاریخ انتشار: یکشنبه 08 اردیبهشت 1392
تعریف متمایز علم ژنتیک از بیماری های کبدی

  تعریف متمایز علم ژنتیک از بیماری های کبدی

مطالعات بزرگ ژنتیکی ارتباط بین بیماری کلانژیت اولیه اسکلروزان و بیماری های خود ایمنی دیگر را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان وبه نقل از sciencedaily ؛ محققان به تازگی موفق به کشف رابطه بین 9 کد ژنتیکی با یک بیماری خودایمنی نادر کبدی به نام کلانژیت اولیه اسکلروزان (PSC)  شدند.

به این ترتیب تعداد این کدهای ژنتیکی که با بیماری PSC  در ارتباط می باشند به 16 منطقه رسید.نزدیک به 70 درصد از افرادی که از بیماری PSC رنج می برند همزمان مبتلا به بیماری IBD نیز می باشند. این تیم تحقیقاتی نشان داد که تنها نیمی از کدهای ژنتیکی جدید با بیماری التهابی (IBD) روده مشترک است.این یافته ها برای اولین بار نشان می دهد که اگر چه بیماری PSC به طور ژنتیکی با بیماری IBD مرتبط است اما یک بیماری مجزا می باشد.
PSC  یک بیماری مزمن و ناشی از التهاب مجاری صفراوی است که می تواند منجر به اسیب به کبد و سیروز کبدی گردد .برای این بیماری هیج درمان موثری در دسترس وجود ندارد و از هر 10000 نفر یک نفر رامبتلا می سازد و یکی از دلایل عمده پیوند کبد می باشد.
این گروه تحقیقاتی متشکل از دانشمندان بین المللی DNA بیماران مبتلا به PSC  را از 13 کشور در اروپا و آمریکای شمالی مورد بررسی قرار دادند. این تیم تحقیقاتی با استفاده ازفن آوری DNA genotyping به بررسی بیشتر مناطقی از ژنوم که در رابطه به بیماری های خود ایمنی دیگر است پرداختند تا چگونگی اثر این بیماری ها را در PSC دریابند. این دانشمندان به علاوه 9 ناحیه ژنتیکی جدید مرتبط ، 3 منطقه از ژنوم که قبلا مرتبط با این بیماری بود را مشاهده کردند. از این 12 منطقه ژنتیکی،6 منطقه با بیماری IBD درارتباط می باشد در صورتی که 6 منطقه ژنتیکی دیگر با بیماری IBD رابطه ای نداشته اند. 
سه نقطه از این  مناطق ژنتیکی مرتبط بابیماری PSC  با تنوع سلول های T مرتبط است ،سلول هایی که در پاسخ های ایمنی  بدن ما نقش دارند.ژنی که این مسیر را کنترل می کند HDAC7 می باشد که به عنوان یک عامل کلیدی در تحمل ایمنی شناخته می شود و در آینده داروهای موثر بر این ژن ممکن است به عنوان درمانی برای بیماری PSC به کارگرفته شوند.این تیم تحقیقاتی در تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان داد که جمعا 33 ناحیه ژنتیکی در بسیاری از شرایط سیستم ایمنی از جمله بیماری های سلیاک ، کرون، کولیت اولسراتیو، دیابت نوع 1 ، آرتریت روماتوئید و پسوریازیس نقش دارد.
گام بعدی برای این تیم تحقیقاتی جستجوی کامل ژنوم بیماران مبتلابه PSC برای پیدا کردن مناطق خاص در ارتباط با این بیماری در خارج از مناطق موجود برروی تراشه Immunochip می باشد.
 
پایان مطلب /
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 13 دی,1393

زهراهاشمی

آیااحتمالی هم وجودداردکه بیماریpscوAIHباداروبرطرف شود؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه