تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 دی 1396
یک گام رو به جلو در سلول درمانی بیماری های چشمی

  یک گام رو به جلو در سلول درمانی بیماری های چشمی

محققین در انستیتو ملی چشم(NEI) گزارش کرده اند زواید لوله مانند کوچک موسوم به مژه های اولیه، روی سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه(RPE) برای بقای گیرنده های نوری شبکیه حیاتی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در چشم سالم، سلول های رنگ دار شبکیه(RPE)، گیرنده های نوری را تغذیه و حمایت می کنند. این سلول های رنگ دار، لایه ای را در پشت گیرنده های نوری شکل می دهند. در آتروفی جغرافیایی، سلول های RPE می میرند و این منجر به تخریب گیرنده های نوری و در نهایت از دست رفتن بینایی می شود.

در تلاش برای درمان این عارضه، دکتر بهارتی و همکارانش در انستیتو ملی چشم سعی کردند با جایگزین کردن RPE های بیمار بوسیله RPEهای تولید شده در آزمایشگاه، پیشرفت آتروفی جغرافیایی را معکوس کنند. این رویکرد شامل استفاده از سلول های خونی بیماران برای تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) و سپس تحریک این سلول ها برای تبدیل شدن به RPEها است. چالشی که وجود دارد این است که iPSCهای تولید شده معمولا قادر به تولید RPEهای دارای عملکردی که بتوانند گیرنده های نوری را حمایت کنند نیستند. اما زمانی هم که این سلول ها بالغ و دارای عملکرد می شوند، روی این سلول های RPE مشتق از iPSCها مژه های اولیه ای شکل می گیرند.

دکتر بهارتی و همکارانش سه دارو را برای تعدیل رشد مژه های اولیه روی RPEهای مشتق از iPSC تست کردند. دو مورد از این داروها منجر به تقویت رشد مژه ها و بلوغ ساختاری و عملکردی RPEهای مشتق از iPSCها شد. این سلول های RPE به خوبی جهت گیری کرده و تک لایه سلولی دارای عملکردی را شکل دادند. این سلول ها از نظر پروفایل بیان ژن نیز شبیه RPEهای طبیعی بودند. برعکس دو داروی اول، داروی سوم رشد مژه اولیه را روی این سلول ها مهار کرد و این امر به نوبه خود منجر به اختلال ساختاری و عملکردی شد.

در بخش دیگری از مطالعه زمانی که محققین یک پروتئین مژه ای به نام IFT88 را در RPEهای مشتق از iPSCها مهار کردند، آن ها نقص های عملکردی و بلوغ شدیدی را نشان دادند که با آنالیزهای بیان ژنی اثبات شد. رنگ آمیز بافتی نشان داد که ناک دان شدن IFT88 منجر به کاهش تراکم و قطبیت عملکردی سلول های RPE می شود.

این مطالعه نشان می دهد که مژه های اولیه سرکوب مسیر WNT را به عنوان یک مسیر پیام رسان سلولی دخیل در تکوین جنینی تنظیم می کنند. سرکوب مسیر WNT طی تکوین RPEها، مانع از تقسیم سلول ها می شود و منجر به شروع تمایز آن ها به RPEهای بالغ می شود. همان طور که ذکر شد، این مطالعه اهداف دارویی جدیدی را برای ممانعت از تخریب شبکیه و افزایش میزان تولید RPEها ارائه می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه