تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 بهمن 1396
تولید سلول  های اندوتلیالی از سلول های بنیادی می تواند اطلاعاتی را در مورد بیماری های عروقی ارائه دهد

  تولید سلول های اندوتلیالی از سلول های بنیادی می تواند اطلاعاتی را در مورد بیماری های عروقی ارائه دهد

در تلاش برای رشد سلول های اندوتلیالی عروقی در آزمایشگاه، محققین زیست شناسی بازساختی در انستیتو Morgridge، مدل بالقوه جدیدی را برای مطالعه مشخصه های اصلی بیماری های عروقی ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید که در مجله Stem Cells Research به چاپ رسیده است، این محققین روش جدیدی را برای تولید سلول های اندوتلیال شریان انسانی از خون بند ناف و منابع مغز استخوان بالغ ارائه کرده اند. سلول های اندوتلیالی که متاسفانه کشت شان در مقادیر با ثبات و زیاد در آزمایشگاه مشکل است، برای مهندسی بافت های قلبی عروقی ضروری هستند.

سلول های اندوتلیالی مشخصه هایی خاص دارند: آن ها در شریان های سالم، ویژگی هایشان را تا چندین نسل تقسیم و تکثیر، حفظ می کنند اما در شرایط پاتولوژیک و بیماری هایی مانند آترواسکلروزیس آن ها تغییر ماهیت داده و به سلول دیگری تبدیل می شوند. این تغییر هویت طی فرایندی موسوم به گذار اندوتلیال به مزانشیم صورت می گیرد که یکی از ریسک فاکتورهای اصلی بروز بیماری های قلبی کودکان، فیبروز اندام های حیاتی، فشار خون بالا و حملات قلبی است. به گفته محققین این تغییرات ساختاری در سلول های اندوتلیالی و مزانشیمی بسیار واضح است. سلول های اندوتلیالی، شکلی کشیده دارند و تمایل دارند که در لایه های تک سلولی و صاف رشد کنند و سطح داخلی شریان ها را بپوشانند. بر عکس سلول های مزانشیمی بیشتر ستاره ای شکل بوده و رسوبی از ماتریکس خارج سلولی کلسیفه شده را ایجاد می کنند که مستعد سفت کردن شریان ها است. علاوه براین، این سلول ها درون عروق رسوب نیز می کنند و موجب تنگ شدن عروق و مسدود شدن جریان خون می شوند. در این راستا، تولید سلول هایی که بتوانند در برابر گذار اندوتلیالی مزانشیمی مقاومت کنند و یا این که به آن حساس باشند، می تواند به درک زیست شناسی پایه این تغییرات و یا تکوین داروها برای سرکوب کردن این فرایند پاتولوژیک کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه