تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1396

  امیدواری در درمان سرطان کشنده و مسری شیطان تاسمانی به کمک پژوهش های سلول های بنیادی

دکتر دین ویتمورث و همکارانش در دانشگاه کوئینزلند برای اولین بار توانسته اند درمان موثری را برای بیماری تومور صورت شیطان (DFTD) بیابند که یکی از دلایل اصلی و شایع مرگ بین شیطان تاسمانی است.
امتیاز: Article Rating

بخ گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شیطان تاسمانی یکی از جانوران بومی، نادر و در حال انقراض استرالیا است و بیماری تومور صورت شیطان(DFTD) یک سرطان شایع، کشنده و قابل انتقال در این وگونه جانوری است. محققین دانشگاه کوئینزلند براین باورند که می توانند به کمک سلول های بنیادی، سلول های توموری جانور مبتلا به DFTD را از بین ببرند و ریشه کن کنند. اما آن ها ابتدا باید راهی را برای رشد و نگهداری سلول های بنیادی این جانور کیسه دار می یافتند، امری که تا پیش از این میسر نشده بود.

سرطان DFTD شکلی مسری از سرطان است که طی گاز گرفتن به عنوان یک رفتار تغذیه ای و جفت گیری، از یک شیطان تاسمانی به جانور دیگر منتقل می شود. اغلب شیطان های تاسمانی ظرف مدت سه تا شش ماه از دیدن اولین تومور می میرند. تومورهای اولیه اغلب در چهره و درون دهان شکل می گیرند و خیلی سریع به تومورهای بزرگی تبدیل می شوند که به اندام های داخلی متاستاز می کنند. در حال حاضر درمان موثری برای مهار یا درمان قطعی DFTD ندارد و یافتن راهی برای این جانوران منحصربفرد می تواند به حفظ حیات وحش کمک کند.

دکتر ویتمورث و تیمش سلول های بنیادی پرتوان القایی شیطان تاسمانی را با موفقیت در آزمایشگاه تولید کردند. آن ها این سلول ها را اولین گام به سمت ایجاد درمانی موثر و جدید برای DFTD می دانند. از زمان کشف آن در سال 1996، این سرطان 95 درصد جمعیت شیطان تاسمانی را کشته است و تصور می شود که در ظرف 20 تا 30 سال آینده، این جانور به طور کامل منقرض شود. یافتن یک استراتژی برای مهار پراکنش این سرطان می تواند به معالجه این سرطان کمک کند و به جانورانی که پیش از این مبتلا شده اند نیز کمک کند.امروزه تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی از بافت یا سلول های سوماتیک بسیاری از جانوران میسر شده است اما تولید سلول های بنیادی این جانور کیسه دار کمی پیچیده تر است و احتمالا به دلیل مکانیسم های رشد پیچیده این جانور در مقایسه با سایر پستانداران است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه