تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 اسفند 1396
مقایسه تکوین کلیه در انسان و موش

  مقایسه تکوین کلیه در انسان و موش

سه مقاله جدید به مقایسه تکوین کلیه انسانی با یک مدل موشی به خوبی مطالعه شده از تکوین کبدی پرداخته اند تا ویژگی های مشترک و یکسان آن ها را شناسایی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتایج این مطالعه ها در جلد بعدی مجله Journal of the American Society of Nephrology (JASN)  منتشر خواهد شد و به مسیرهای جدید تحقیقاتی در مورد فرایندهایی که سلول ها را برای تشکیل ساختارهای کلیوی دارای عملکرد، اشاره خواهد داشت. علاوه براین، یافته های این مطالعات می تواند به تکنولوژی های مبتنی بر سلول های بنیادی نوظهوری منتهی شود که ساختارهای کلیوی طبیعی و مناسبی را برای مطالعه و درمان بیماری های کلیوی انسان ارائه می کنند.

هر سه این مطالعات بوسیله اندرو مک ماهون در دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است و ابعاد مختلفی از تکوین کلیه را در موش و انسان مورد بررسی قرار گرفته است. بر مبنای مطالعات آن ها و مطالعات موشی صورت گرفته، آن ها مکانیسم های تنظیمی کلیدی را شناسایی کرده اند که درون و بین انواع مختلف سلول ها عمل می کنند و برنامه های تکوینی را هماهنگ می سازند. مک ماهون و تیمش، فرایندهای خاص حفظ شده ای را شناسایی کرده اند که مشابهت هایی را بین فرایندهای تنظیمی دخیل در تکوین کلیه در انسان و موش نشان می دهند اما تفاوت های قابل توجهی نیز از منظر بیان ژن های طی تکوین کلیه و هم چنین زمان بندی، مقیاس، سازماندهی و پروفایل مولکولی سلول های کلیدی و ساختارهای سلولی وجود دارد. اطلاعات این مطالعه می تواند منجر به ارائه مدل های کاربردی برای درمان بیماری های کلیوی یا تولید ساختارهای کلیوی مهندسی شده برای احیای عملکرد کلیوی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه