تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 اسفند 1396
تولید پوشش روده ای انسانی که بافت زنده را مجددا درون organ-chip می سازد

  تولید پوشش روده ای انسانی که بافت زنده را مجددا درون organ-chip می سازد

محققین نشان داده ان که چگونه سلول های پوشش روده ای انسانی تولید شده در خارج از بدن، زمانی که درون چیپ های روده ای ریز مهندسی شده قرار می گیرند، بافت زنده بدن را تقلید می کنند. این دستاورد می تواند دری به سمت تست های شخصی داروها باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به جای قرار دادن بیماران در معرض تیمار دارویی که می تواند هزینه بر، غیر موثر و با عوارض جانبی مضر همراه باشد، می تواند از سلول های بنیادی خود بیمار برای تولید پوشش روده روی چیپ استفاده کرد و در ادامه داروهای متعدد را روی آن تست کرد و بهترین دارو را برگزید.

در این مطالعه جدید، محققین در سدراس-سینای از ترکیب دو تکنولوژی پیشرفته برای تولید و حفظ پوشش روده ای استفاده کردند: سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) و organ-on-a-chip که از یک پلیمر منعطف ساخته شده بود که دارای کانال های ریزی بود که با سلول های زنده انسانی پوشیده شدند. برای تولید iPSCها، محققین سلول های پوستی را گرفته و آن ها را بازبرنامه ریزی کردند. در ادامه این سلول های iPS با تیمار شدن با پروتئین و فاکتورهای رشد مختلف به سلول های پوشش روده تمایز یافتند. این سلول های جدیدی برای تولید ورژن های مینیاتوری پوشش روده انسانی موسوم به ارگانوئید مورد استفاده قرار گرفتند. در ادامه سلول های انتخاب شده از این ارگانوئید درون چیپ روده ای قرار گرفتند. این چیپ روده ای با اندازه ای مینیاتوری و کوچک، ریز محیطی طبیعی مشابه با روده انسانی را تولید می کند که شامل لایه سلولی اپی تلیوم روده ای است که پوشش هر دو روده بزرگ و کوچک را می سازد. مایع از میان ریز کانال های این چیپ عبور می کند و محیطی را برای ایجاد ساختارهای شبه ویلی(پرز) سه بعدی مشابه با روده انسان را می سازد. تست ها نشان داد که این پوشش روده ای هر نوع سلول کلیدی موجود در بافت روده را دارا است. این چیپ روده ای اجازه کشت سلول های اپی تلیالی روده ای را به همراه سایر سلول ها(از جمله سلول های ایمنی) می دهد و نحوه برهمکنش این سلول ها با یکدیگر را آنالیز می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه