تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1396
منشا میکروگلیاهای جدیدی که در مغز و شبکیه ساکن می شوند

  منشا میکروگلیاهای جدیدی که در مغز و شبکیه ساکن می شوند

قابلیت بازسازی سیستم عصبی مرکزی(CNS) تا حد زیادی به دلیل ویژگی های ذاتی و محیط بیرونی محدود است. تفکر عمومی که وجود دارد این است که زمانی که مغز آسیب می بیند، ترمیم و احیای بافت غیر ممکن است. اما اخیرا مطالعاتی این تفکر را به چالش کشیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، میکروگلیاها سلول های میلوئیدی با عمر دراز در سیستم عصبی مرکزی هستند. المور و گرین در گزارشی که در سال 2014 در مجله معتبر Nature چاپ کرده اند از کشف سلول های پیش ساز میکروگلیا پرده برداشته اند. این یافته ها برای اولین بار نشان نشان داد که پیش سازهای میکروگلیایی در مغز دیدگاه های بالقوه ای را برای طب بازساختی ارائه می کند اما منشا میکروگلیاهای جدیدی که شکل می گیرند، مشخص نبود.

اخیرا دکتر پنگ و همکارانش در دانشگاه شنزن چین در مقاله ای تحت عنوان" Repopulated microglia are solely derived from the proliferation of residual microglia after acute depletion "  که در Nature Neuroscience به چاپ رسیده است منشا این میکروگلیاهای جدید را در سیستم عصبی مرکزی نشان داده اند. آن ها ابتدا منشا خونی میکروگلیاهای جدید را از طریق پارابیوزیس(parabiosis) نشان دادند که یک رویکرد جراحی تولید کننده موش کایمریک با سلول های خونی مهندسی شده است. در ادامه آن ها نشان دادند که میکروگلیاهای جدید از سلول های پیش ساز نستین مثبت بوجود نمی آیند.

هم چنین آن ها نشان دادند که آستروسیت ها، سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی(OPCs)‌و نورون ها، سلول های پیش ساز میکروگلیاهای جدیدی نیستند. برعکس میکروگلیاهای جدیدی که در مغز تولید می شوند از تکثیر میکروگلیاهایی بوجود می آیند که بعد از تخریب دارویی زنده ماندند (<1%) و میکروگلیاهایی تولید می شوند که به طور موقت نستین را بیان می کردند. نتایج شواهد معتبری را نشان داد که میکروگلیاهای جدید از میکروگلیاهایی باقی مانده در سیستم عصبی مرکزی بوجود می آیند و از پیش سازهای جدید منشا نمی گیرند که نشان دهنده عدم و جود سلول های پیش ساز میکروگلیالی در مغز بالغ است. دکتر پنگ و همکارانش از طریق توالی یابی RNA نشان دادند که میکروگلیاهای جدید ممکن است عملکردی مشابه با میکروگلیاهای از پیش موجود در هموستازی مغزی یا مغزهای بیمار داشته باشند. در مطالعه ای دیگر ، پنگ و همکارانش نشان دادند  که مهار CSF1R همه میکروگلیاهای ساکن در شبکیه(100 درصد) را از بین می برند و این میزان برای مغز 99 درصد است. با این حال مشخص شد بلافاصله بعد از برداشته شدن مهار CSF1R، خیلی سریع میکروگلیاهای جدیدی ایجاد می شود. این اولین بار است که بازسازی قوی و زیاد سلولی در شبکیه پستانداران بالغ مشاهده می شود ولی منشا این میکروگلیاها هنوز یک معما است. ردیابی منشا میکروگلیاهای جدید شبکیه محققین را به دو منشا رساند: اغلب آن ها که میکروگلیاهایی هستند که در مرکز شبکیه ایجاد می شوند و بخش کوچکتری از آن ها که میکروگلیاهای پیرامونی هستند. میکروگلیاهای مرکزی به تنهایی از میکروگلیاهایی بوجود می آیند که از قبل در عصب اپتیک وجود داشتند، در حالی که میکروگلیاهای پیرامونی از ماکروفاژهایی موجود در ناحیه جسم مژه ای/مردمک بوجود می آیند. همان طور که گفته شد این مطالعه برای اولین بار بازسازی قوی و حجیم شبکیه پستانداران بالغ  و منشا خارج شبکیه میکروگلیاها را نشان داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه