تاریخ انتشار: دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
بیدار کردن سلول های بنیادی "خفته" در مغز می تواند توانایی این اندام برای ترمیم آسیب را بهبود ببخشد

  بیدار کردن سلول های بنیادی "خفته" در مغز می تواند توانایی این اندام برای ترمیم آسیب را بهبود ببخشد

محققین نوع جدیدی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که توانایی مغز برای ترمیم آسیب مغزی ناشی از تروما یا آسیب را بهبود می بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، مغز توانایی خود ترمیمی ضعیفی دارد و در زمینه طب بازسازختی، تلاش های عمده ای در جهت یافتن راهی برای ترمیم موثر مغز بعد از آسیب صورت گرفته است. به عقیده محققین کمبریج، این امر می تواند بدون نیاز به جراحی و با هدف قرار دادن سلول های بنیادی موجود در مغز صورت گیرد. سلول های بنیادی مغزی دارای توانایی منحصربفردی برای تولید انواع مختلف سلول های مغز هستند اما آن ها معمولا در یک حالت غیر فعال یا خفته قرار دارند. بنابراین هر درمان بازسازی کننده مغزی که بتواند این سلول های بنیادی را فعال کند می تواند به ترمیم مغز کمک کند.

دکتر اتسوکی و همکارانش در کمبریج  نوع جدیدی از سلول های بنیادی خفته موسوم به سلول های بنیادی خفته G2 را شناسایی کرده اند که در مقایسه با سایر سلول های بنیادی خفته مغزی، پتانسیل بازسازی کنندگی بیشتری داشته اند. به طور قابل توجه، سلول های بنیادی خفته G2 می توانند نورون ها و گلیاهای مغزی را با سرعت بیشتری در مقایسه با سایر سلول های بنیادی مغزی بسازند که نشان دهنده مطلوب بودن آن ها برای هدف قرار دادن بوسیله داروها است.

در مطالعه روی مگس سرکه یا دروزوفیلا، محققین ژنی به نام tribble را شناسایی کرده اند که به طور گزینشی سلول های بنیادی خفته G2 را تنظیم می کند(خاموش نگه می دارد). محققین براین باورند که داروهایی با پتانسیل هدف قرار دادن tribble می توانند سلول های بنیادی خفته G2 را بیدار سازند و موجبات خودترمیمی مغز را فراهم کنند. گام بعدی این مطالعه شناسایی مولکول های شبه داروی بالقوه برای بلوک کردن این ژن خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه