تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397
هوش مصنوعی به ریشه سرطان معده اشاره دارد

  هوش مصنوعی به ریشه سرطان معده اشاره دارد

در یک مطالعه پیشگامانه، محققین در انستیتو ژنوم A*STAR سنگاپور مدل های کامپیوتری جدید یادگیری ماشینی(نوعی هوش مصنوعی) را برای تشخیص دقیق موتاسیون های سرطان ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین موتاسیون های جدیدی را در DNA غیر کد کننده(بویژه DNA که پروتئین ها را کد نمی کند) کشف کرده اند که ممکن است دلیل سرطان معده باشد. علاوه براین، این روش و تکنولوژی خلاقانه ایجاد شده در این مطالعه می تواند به درک اثر موتاسیون ها در DNA غیر کد کننده در سایر سرطان ها کمک کند.

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ در سراسر دنیا است و سرطان معده چهارمین دلیل مرگ های سرطانی در سراسر دنیا محسوب می شود. سرطان ها معمولا ناشی از موتاسیون هایی هستند که منجر به رشد غیر طبیعی سلول ها می شوند. بیشتر اطلاعات موجود در زمینه سرطان از مطالعه دو درصد DNA بدست آمده است که ژن های ما را کد می کنند. با این حال، 98 درصد DNAی باقیمانده را DNA غیر کد کننده می نامند که قلمرویی ناشناخته و غیر مجتمع در ژنوم محسوب می شود. این DNAی غیر کد کننده فعالیت ژن ها را تنظیم می کنند و شواهد فزاینده ای وجود دارد که موتاسیون ها در این مناطق می تواند منجر به سرطان شود.

در این پروژه، روش هوش مصنوعی ظرف چند ماه برای اسکن کردن ژنوم کامل 212 تومور سرطان معده مورد استفاده قرار گرفت و آنالیز داده ها نیز تقریبا 30 روز طول کشید. با استفاده از کلاسترهای کامپیوتری GIS و مرکز ملی محاسبات سنگاپور، آنالیزها چندین موتاسیون اصلی مربوط به سرطان را در سراسر ژنوم نشان داد. هم چنین این آنالیزها شواهدی را نشان داد که موتاسیون ها در DNAی غیر کد کننده می تواند با تغییر ساختار سه بعدی ژنوم منجر به سرطان شود. یافته های آن ها نشان داد که موتاسیون ها در 11 جایگاه غیر کد کننده تنظیم کننده ساختار سه بعدی ژنوم به طور خارق العاده ای افزایش پیدا کرده است. تقریبا یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان معده دارای موتاسیون در این جایگاه های خاص هستند. به گفته پروفسور تان مدیر اجرایی برنامه سرطان و بیولوژی سلول های بنیادی در A*STAR، استفاده از هوش مصنوعی مانند آن چه که در این مطالعه طراحی شده است می تواند به رمزگشایی اطلاعات ژنومی و یافتن مکانیسم های منجر به ایجاد سرطان کمک شایانی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه