تاریخ انتشار: شنبه 28 مهر 1397
طراحی یک سیستم میکروفلوئیدیک برای کمک به محققین برای شناسایی مارکرهای ژنتیکی اولیه سرطان

  طراحی یک سیستم میکروفلوئیدیک برای کمک به محققین برای شناسایی مارکرهای ژنتیکی اولیه سرطان

دکتر اوکافی و همکارانش سیستمی را برای آنالیز نمونه های خونی در سطح مولکولی و شناسایی سرطان در مراحل بسیار اولیه و قبل از این که علایم آن بروز کند، طراحی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از آن جایی که نمونه های خونی از جمله سلول های سرطانی به هر جایی از بدن می رسند، می توان آن ها را نمادی از DNA سرطان دانست. در حال حاضر با وجود این که آنالیزهای مولکولی پیشرفت زیادی داشته است اما هنوز هم محدودیت هایی در توانایی تشخیصی این آنالیزها برای تغییرات ژنتیکی و بیومارکرهای نادر وجود دارد.

به عقیده اوکافی، DNA سرطان شبیه DNA همه موجودات، تغییراتی را در پاسخ به محیط متحمل می شود که این تغییرات می توانند در جهت بقای هر چه بیشتر این سلول ها باشد. این تغییرات شامل موتاسیون ها، حذف ها، تغییرات چارچوبی و متیلاسیون است که می توانند بزرگ و واضح باشند، اما برخی از این تغییرات نیز کوچک و غیر قابل تشخیص هستند. تغییرات کوچک، حتی تک نوکلئوتید روی تک ژن، می تواند مزیت هایی را به DNA سرطان بدهد. بنابراین، تشخیص این تغییرات می تواند به پزشکان در تشخیص مشکلات بالقوه ژنومی کمک کند و اجازه مداخلات پزشکی را به آن ها بدهد.

برای تشخیص این تغییرات کوچک، اوکافی و تیمش یک پلت فرم دیجیتال موسوم به HYPER-Melt را ایجاد کردند. HYPER-Melt یک پلت فرم میکروفلوئیدیک است که روی دستکاری و آنالیز حجم های کوچک مایع فوکوس می کند. این دستگاه می تواند نمونه های خونی را به صورت نسبت های کوچک تر در آورند و این امر آنالیز، شناسایی و جداسازی DNA بیمار از DNA سالم را مقدور می سازد. این امر اجازه آنالیز هزاران مولکول منفرد را می دهد. تکنولوژی های دیگری نیز با این قابلیت وجود دارند اما این پلت فرم میکروفلوئیدیک طراحی شده بوسیله اوکافی و همکارانش تشخیص چند وجهی تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی را مقدور می سازد و می تواند یک ابزار تشخیصی موثر و مقرون به صرفه برای استفاده روتین باشد. به عقیده محققین این سیستم می تواند در تشخیص اولیه سرطان بسیار موثر باشد و نیاز به رویکردهای تهاجمی مانند بیوپسی گیری، اندوسکوپی و کلونوسکوپی را مرتفع می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه