تاریخ انتشار: شنبه 24 آذر 1397
دیدگاه جدید در مورد رفتار سلول های بنیادی می تواند هدف درمانی برای درمان سرطان باشد

  دیدگاه جدید در مورد رفتار سلول های بنیادی می تواند هدف درمانی برای درمان سرطان باشد

محققین دانشگاه های Polymouth و درسدن یک هدف درمانی را برای درمان سرطان و بازسازی بافت شناسایی کرده اند که پروتئینی به نام پرومینین-1 است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین نشان داده اند که چگونه پرومینین-1 که آن را CD133 نیز می نامند نقش حیاتی را در تضمین پاسخ دهی سلول های بنیادی به سیگنال های خارج سلولی بازی می کند. سلول های بنیادی توانایی منحصربفردی برای تولید انواع سلول های تخصص یافته بدن دارند و بنابراین زمانی که آن ها نمی توانند به سیگنالی به درستی پاسخ دهند می توان انتظار داشت که ناحیه ای از بدن آسیب دیده و بهبود نیافته باقی بماند. در بازسازی و ترمیم، فعال شدن مناسب سلول های بنیادی برای بافت های آسیب دیده و جایگزین شدن سلول های آن ها با سلول های جدید حیاتی است. در مورد سرطان، برخی از سلول های سرطانی شبیه سلول های بنیادی رفتار می کنند و موجبات حفظ و تدام سرطان را فراهم می کنند.

جدیدا مطالعه ای نشان داده است که در غیاب پرومینین-1 یا جهش یافتن آن، فعال شدن سلول های بنیادی مختل می شود و همین امر بازسازی بافت و تشکیل بافت سخت را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه نشان داده است که پرومینین-1 فعالیت سلول های بنیادی را بوسیله هماهنگ سازی حرکات مژه های سلولی کنترل می کند. اغلب سلول های بنیادی دارای ساختار مو مانندی به نام سیلیوم یا مژه هستند که می تواند تغییرات محیطی مانند حضور مولکول های پیام رسانی را حس کند و سپس پیام هایی را تولید می کنند که از طریق غشای مژه ها به درون سلول منتقل می شوند. بنابراین، عملکرد سلول های بنیادی به میزان بسیار زیادی به ترکیب و دینامیک مناسب مژه ها وابسته است. این مطالعه پرومینین-1 را هدف درمانی مناسبی برای درمان سرطان و هم چنین بازسازی بافتی می داند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه