تاریخ انتشار: شنبه 11 اسفند 1397
سرنخ هایی در مورد تکوین اولیه اختلالات طیف اوتیسم

  سرنخ هایی در مورد تکوین اولیه اختلالات طیف اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم(ASD)، یک اختلالا تکوینی نسبتا شایع ارتباطی و رفتاری است که از هر 59 کودک آمریکایی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. بر خلاف شیوع بالای این بیماری، دلایل این بیماری هنوز هم ناشناخته باقی مانده است و راهکار درمانی مناسبی نیز برای آن ارائه نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین انستیتو سالک به مقایسه سلول های بنیادی مشتق از افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم(ASD) و افراد سالم پرداخته و تفاوت بین الگو و سرعت نکوین این سلول های مشتق از ASD را اندازه گیری کردند. به عقیده این محققین هر چند آن ها به ارزیابی این سلول ها در شرایط کشت پرداخته اند، اما اطلاعات بدست آمده از این کشت می تواند منجر به تغییراتی در بیان ژن شود که خود منجر به تغییرات تکوین مغز در افراد مبتلا به اوتیسم می شود.

در این مطالعه، محققین سلول های پوستی مربوط به هشت فرد مبتلا به اوتیسم و 5 فرد سالم را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تبدیل کردند. در ادامه با استفاده از مجموعه ای از فاکتورهای شیمیایی، این سلول های بنیادی به نورون تمایز پیدا کردند. با استفاده از تکنیک های مولکولی و snapshot از مراحل تکوینی مختلف سلول های بنیادی، محققین برنامه ژنتیکی که موجب تبدیل شدن سلول های بنیادی به نورون می شود را مورد ردیابی قرار دادند. این امر نشان داد که تفاوت های کلیدی در سلول های مشتق از بیماران مبتلا به اوتیسم وجود دارد. برای مثال، آن ها مشاهده کردند که برنامه ژنتیکی مربوط به سلول های بنیادی عصبی در سلول های افراد مبتلا به اوتیسم در مقایسه با افراد سالم زودتر روشن می شود. این برنامه ژنتیکی شامل بسیاری از ژن هایی است که با شانس بیشتر اوتیسم مرتبط هستند. علاوه بر این، نورون هایی که در نهایت در افراد مبتلا به اوتیسم ایجاد می شوند، سریع تر رشد می کنند و دارای زوائد پیچیده تری در مقایسه با نورون های مشتق از افراد سالم هستند. در نحوه تکوین اوتیسم می تواند به یافتن راهکارهای پیشگیری کننده یا درمانی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه