تاریخ انتشار: دوشنبه 20 اسفند 1397
عدم پاکسازی (میتوفاژی) در سلول های مغزی نقش کلیدی در بروز بیماری آلزایمر دارد

  عدم پاکسازی (میتوفاژی) در سلول های مغزی نقش کلیدی در بروز بیماری آلزایمر دارد

تیمی از محققین بین المللی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک توانسته اند درک بهتری در مورد آلزایمر بدست آورند. آن ها نشان داده اند که سیستم پاکسازی سلول های مغزی موسوم به میتوفاژی(mitophagy) در جانوران و انسان های مبتلا به آلزایمر ضعیف می شود و با تقویت و بهبود میتوفاژی در جانوران، علایم آلزایمر تقریبا به طور کامل از بین می رود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین سراسر جهان در تلاش هستند که با درک بهتر در مورد آلزایمر بتوانند راهی را برای مقابله هر چه بهتر با این بیماری و ممانعت از پیشرفت آن یا درمان آن در آينده بیابند.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه های کپنهاگ و اسلو نشان داده اند که می توان با هدف قرار دادن فرایند میتوفاژی در سلول های مغزی با آلزایمر مقابله کرد. میتوفاژی که سیستم تمیز کاری یا نظافت سلول های مغزی است، زمانی که به درستی عمل نکند منجر به تجمع میتوکندری های ناقص در سلول های مغزی می شود و این برای این سلول ها خطر ناک است. برای کشف این مطلب، محققین نگاهی عمیق به سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از بیماران انسانی آلزایمری و موش ها و کرم های حلقوی مدل برای آلزایمر انداختند. بررسی های آن ها نشان داد که سیستم پاکسازی هم در سلول های انسانی و هم در گونه های جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است. نتایج بررسی های جانوری نشان داد که با تقویت این سیستم(میتوفاژی) می تواند علایم اصلی آلزایمر مانند حافظه و یادگیری را تقویت نمود. در آلزایمر با سایر اشکال زوال عقل(dementia)، تجمع پروتئین های tau و آمیلوئید بتا در مغز منجر به مرگ سلولی می شود. در مدل های جانوری جدید، محققین نشان دادند که تقویت میتوفاژی موجب آهسته شدن تجمع این پروتئین ها می شود. میتوفاژی می تواند یک هدف بالقوه برای درمان آلزایمر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه