تاریخ انتشار: شنبه 14 اردیبهشت 1398
ارتباط ژن ترمیم DNA با ناباروری مردان

  ارتباط ژن ترمیم DNA با ناباروری مردان

یک ژن ترمیم DNA موسوم به XRCC1 نقش حیاتی را در حفظ ثبات ژنومی بر عهده دارد و در مراحل اولین تکوین اسپرم(اسپرماتوژنز) به میزان بسیار زیادی بیان می شود. امروزه، مکانیسم های دقیق عملکرد XRCC1 به خوبی مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین چینی به ارزیابی نقش XRCC1 در اسپرماتوژنز موش پرداختند. برای انجام این آزمایش آن ها سلول های زایای اولیه موش های طبیعی و  موش هایی که XRCC1 در آن ها ناک اوت شده بود را مورد مقایسه قرار دادند. با استفاده از این دو گروه آن ها بیان پروتئین XRCC1 در بیضه ها، اندازه و وزن بیضه ها، وزن بدن، غلظت و قابلیت حرکتی اسپرم و ... را مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج مطالعه نشان داد که نقصان XRCC1 منجر به ناباروری در موش های نر می شود که این امر از اختلال در اسپرماتوژنز منشا می گیرد. به طور ویژه، محققین دریافتند که موش هایی که برای XRCC1 ناک اوت شده بودند در مقایسه با موش های طبیعی، بیضه های کوچک تر و غلظت و تحرک اسپرم کمتری داشتند. هم چنین نقصان XRCC1 در سلول های زایای اولیه موجب اختلال در بنیادینگی، آسیب DNA، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز شد. این آزمایش نشان داد که ان-استیل سیستئین(NAC) قادر است برخی از این مشکلات شدید را معکوس کند اما قادر به احیای باروری و مرگ ناشی از نقصان XRCC1 نیست. حتی یک آسیب ملایم به DNA اسپرماتوزوآی انسانی می تواند باروری را کاهش دهد و خطر بیماری را در نوزادان افزایش دهد.

در مجموع این مطالعه نشان می دهد که XRCC1 نقش حیاتی را در حفظ اسپرماتوژنز موش بازی می کند و مطالعات بیشتر می تواند درمان های بالقوه ای که منجر به معکوس شدن ناباروری می شوند را شناسایی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه