تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 اردیبهشت 1398
سلول های بنیادی فولیکول مو پتانسیل ترمیم نورون های آسیب دیده موشی را دارند

  سلول های بنیادی فولیکول مو پتانسیل ترمیم نورون های آسیب دیده موشی را دارند

مجموعه ای از سلول های بنیادی در فولیکو مو این پتانسیل را دارند که پوشش عایق کننده نورون موش ها را بازسازی کنند. این مطالعه مسیر جدیدی را به سمت یافتن گزینه های درمانی برای بیماری های مخرب عصبی خاص باز می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مو و پوست به دلیل رنگ دانه هایی که بوسیله ملانوسیت ها تولید می شوند به رنگ های مختلفی مانند قرمز، قهوه ای، سیاه و زرد دیده می شوند. ملانوسیت ها از نظر جنینی از سلول هایی به نام سلول های ستیغ عصبی منشا می گیرند که سلول هایی هستند که می توانند به نورون ها و سایر سلول های گلیالی پشتیبان نیز تبدیل می شوند. پیش از این، هورنیاک و همکارانش دو بسته مختلف از سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که ملانوسیت ها را درون فولیکول موی بالغ تولید می کنند. در مطالعه حاضر، آن ها دو گروه از سلول های بنیادی ملانوسیتی را نشان دادند که می توانند بر مبنای بیان مارکر سطحی CD34 شناسایی شده و جداسازی شوند. این مارکر را روی سطح سلول های بنیادی خونی نیز می توان مشاهده کرد.

با استفاده از فولیکول های مو، محققین دو جمعیت از سلول های بنیادی ملانوسیتی را جداسازی کرده و آن ها را کشت دادند. آن ها با کمال تعجب مشاهده کردند که سلول های بیان کننده CD34 به سلول های گلیالی تبدیل شدند. این سلول های گلیالی در تولید میلین پوشاننده نورون ها نقش دارند. هم چنین مشخص شد که سلول های بنیادی CD34مثبت می توانند هم در شرایط کشت و هم بعد از تزریق به موش دارای نقص ژنتیکی برای عدم تولید میلین، میلین را تولید کنند.

یافته های جدید نشان می دهد که محیط سلول های بنیادی ملانوسیتی CD34 مثبت در فولیکول مو برخی از توانایی های اولیه اش را حفظ می کند و از آن جایی که جمعیت مشابهی با این سلول های بنیادی در فولیکول موی انسان نیز وجود دارد، می توان از آن ها برای ایجاد درمان های جدید برای آسیب های عصبی و بیماری هایی مانند MS استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه